APM Terminals Maasvlakte II plaatst order voor innovatieve, automatisch geleide voertuigen

Terminalconcept gericht op duurzaamheid, productiviteit en veiligheid

APM Terminals bouwt een nieuwe containerterminal op Maasvlakte II in de Haven van Rotterdam die in november 2014 operationeel zal zijn. Het ontwerp zet de toon voor nieuwe duurzame terminals van de toekomst. Voor het vervoer van containers op de terminal is een order geplaatst voor de levering van 36 automatisch geleide voertuigen voor het horizontaal transport van containers. Deze moderne voertuigen realiseren een hogere productiviteit en zijn de meest veilige en milieuvriendelijkste van hun soort.

“Onze terminalontwerpers werkten nauw samen met klanten en bestudeerden havens wereldwijd om containeroperaties op de nieuwe terminal verder te optimaliseren. Te vaak worden de activiteiten van de kranen op de kade belemmerd door transportactiviteiten die veel ruimte vragen. Door de inzet van lift AGV’s kan de terminal de capaciteit van de kadekranen optimaal benutten. Het managen van duizenden containers die geladen of gelost moeten worden terwijl een schip aan de kade ligt, gericht op een hogere productiviteit voor onze klanten, is voor ons de uitdaging. We hebben de terminal ontworpen om de grootste containerschepen in de wereld te kunnen behandelen met een hogere productiviteit op een veilige en milieuvriendelijke wijze. Onze onderzoeken geven aan dat wij een productiviteitsverbetering van 25-50% kunnen realiseren ten opzichte van conventionele terminals”, zegt Frank Tazelaar, Managing Director van APM Terminals Maasvlakte II.

Innovatief containervervoer
Het terminalontwerp is gebaseerd op het gebruik van ship-to-shore (STS) kranen die de containers van de schepen halen en ze direct op automatisch geleide liftvoertuigen (lift AGV’s) plaatsen. De lift AGV’s kunnen twee containers vervoeren en ze met een snelheid van 22 km per uur van de kade naar de containeropslag verplaatsen. Hierbij maken de voertuigen gebruik van een ingebouwd navigatiesysteem. Zodra de lift AGV zijn voorgeprogrammeerde bestemming bereikt worden de containers op een opslagrack geplaatst. Vervolgens pakt een automatische stapelkraan (Automated Rail Mounted Gantry (ARMG) ) de container op en vervoert deze, via tussenopslag, naar de rail- of binnenvaartterminal of transport per vrachtwagen.

De lift AGV bestaat uit twee liftplatforms die containers afzonderlijk van elkaar kunnen laden en lossen. De mogelijkheid om de containers op deze wijze te liften is de eerste van zijn soort in de wereld. Conventionele AGV’s hebben die mogelijkheid niet. Voor de eerste fase van de Maasvlakte II terminal bestaat de vloot van voertuigen uit 36 lift AGV’s in combinatie met 128 opslagracks. Met de toepassing van dit nieuwe transportsysteem zal de productiviteit fors toenemen.

Na een uitgebreide evaluatie heeft APM Terminals Maasvlakte II gekozen voor lift AGV’s met de hoogste productiviteit en veiligheid tegen de laagste kosten. De voertuigen zullen worden gebouwd door het Duitse Gottwald Port Technology, een dochteronderneming van Demag Cranes. Demag Cranes heeft een bewezen trackrecord in de ontwikkeling van automatische containerverwerking. De selectie van leveranciers voor ARMG-kranen en STS-kranen voor APM Terminals Maasvlakte II is momenteel in volle gang.

Groene technologie
De te leveren voertuigen, 15 meter lang en 3 meter breed, zijn voorzien van diesel-elektrische motoren. Deze brandstofbesparende en geluidarme dieselmotoren voldoen aan de meest actuele en strengste Europese emissie-eisen. De ontwerpers bestuderen ook de haalbaarheid om de lift AGV’s te voorzien van 100% elektrisch aangedreven motoren die een verdere reductie van CO2uitstoot en geluid kunnen realiseren.

Vlootmanagementsysteem
De order omvat ook de levering van een vloot managementsysteem voor lift AGV’s. “Deze software optimaliseert de inzet van de vloot en de vervoersafstand van elk individueel voertuig. Het systeem zal naadloos worden geïntegreerd met onze andere operationele systemen zodat we de terminal optimaal kunnen managen voor onze klanten”, volgens Tazelaar.

Veiligheid
Containerterminals zijn terreinen waarop intensief verkeer plaatsvindt tussen mensen en zwaar materieel. Het gevaar van ongelukken ligt op de loer. Door het gebruik van volledig geautomatiseerde lift AGV’s wordt de terminal een veiliger plek. Het terrein waar de automatische voertuigen rijden is omheind en afgeschermd voor het terminalpersoneel en vrachtwagenchauffeurs. Een speciaal veiligheidssysteem zorgt ervoor dat de operatie stopt zodra personen zich in het gebied begeven.

Verdere ontwikkeling
De bouwactiviteiten voor APM Terminal Maasvlakte II starten in juni 2012. De eerste lift AGV’s worden in het eerste kwartaal van 2013 geleverd. Vervolgens worden de voertuigen uitgebreid getest en geïntegreerd met de andere containerapparatuur.

Meer… Maasvlakte 2