SCALDIS bestelt uniek kraanschip met 4.000 ton hijsvermogen voor offshore installatie- en decommissioningwerken

SCALDIS bestelt uniek kraanschip met 4.000 ton hijsvermogen voor offshore installatie- en decommissioningwerken voor de olie- en gasindustrie en hernieuwbare energie

De aandeelhouders van de Antwerpse specialist inzake zwaar hijswerk op het water Scaldis Salvage & Marine Contractors NV hebben een uiterst krachtig zelfvarend DP2 kraanschip besteld bij de Koreaanse scheepsbouwers STX Offshore & Shipbuilding. Het schip zal gebouwd worden op de scheepswerf van STX in Dalian, en afgewerkt worden te Xiamen, beiden in de Volksrepubliek China.

Het contract met STX Offshore & Shipbuilding voor de bouw en oplevering van het schip werd getekend op 29 februari 2012. Het ontwerp werd in-huis voorbereid op basis van de rijke ervaring die Scaldis heeft verworven bij het hijsen van zware objecten in uitdagende offshore omstandigheden. De kiel zal worden gelegd in februari 2013. De oplevering is voorzien voor de lente 2014.

Scaldis bestelt dit schip met het oog op de verdere ondersteuning en uitbreiding van zijn diensten o.a. ten behoeve van het installeren van offshore infrastructuur en decommissioning activiteiten tot in diepe wateren ten behoeve van de olie- en gasindustrie en ten behoeve van de aanleg van offshore windmolenparken. In het algemeen zal het schip echter ook kunnen ingezet worden voor elk type zwaar hijswerk in uitdagende omstandigheden, zoals o.m. constructie van brugdelen en het ruimen van scheepswrakken.

Door de voorziening van een heliplatform in combinatie met een accommodatiecapaciteit voor 78 personen is Scaldis in staat een gevarieerd pakket van bijkomende diensten te leveren.

Enkele specifieke kenmerken maken dit nieuwe kraanschip uniek in zijn soort. Het is voorzien van twee Huisman kranen met elk een hijsvermogen van 2000 ton, gebaseerd op een ontwerp van Vuyk Engineering Rotterdam. Bovendien heeft het schip een extra laadvermogen van 3000 ton. Deze kranen kunnen op het schip 25 m verschoven worden. Op die manier kan het dek gebruikt worden om lasten te vervoeren en later te plaatsen.

Het schip en de kranen zijn geïntegreerd ontworpen om de maximum last te kunnen hijsen tot 1,5m significante golfhoogte. In die omstandigheden is het vrijboord nergens kleiner dan 3m. In standby of transport mag de significante golfhoogte oplopen tot 7,0m.

Opmerkelijk is verder dat de maximum last ook kan gehesen worden in een waterdiepte van nauwelijks 5,0m.

De vier azimuth thrusters en het DP2 systeem laten installatiewerk in diepere wateren zonder het gebruik van ankers mogelijk. Dit waarborgt meer flexibiliteit en efficientie en de mogelijkheid te werken in zones waar bv. reeds veel pijpleidingen of kabels op de bodem zijn aangebracht. Daarnaast is het kraanschip voorzien van 4 stuks hoofd werkankers en lieren en 4 stuks secundaire.

Het krachtige en snelle ballastsysteem zal de hijsoperatie perfect kunnen volgen, hetgeen een snellere en continue werking waarborgt.

Het schip zal voorzien zijn van een zogenaamde moonpool voor een los te bedienen ROV (Remote Operated Vehicle) voor de inspectie en het begeleiden van het installatiewerk op de zeebodem. Tenslotte laat de aanwezigheid van zware fenders het mogelijk in volle zee transportbakken te laden of te lossen

Aanvullende informatie :
Hoofdkenmerken
Voorlopige benaming Rambiz II
Type Zelfvarend kraanschip
Klant SCALDIS Salvage & Marine Contractors N.V.
Bouwer STX Offshore & Shipbuilding (S. Korea)
Lengte 108,00 m
Breedte 50,90 m
Holte 8,00 m
Diepgang 4,90 m
Vaarsnelheid 7 knopen
Hijsvermogen 4.000 Ton
Totaal geïnstalleerd
vermogen 10.450 kW
Accommodatie 78 personen
Speciaal kenmerk DP2

Meer… Jan De Nul Group en Scaldis