Rederijgroep JR Shipping vraagt voor één van haar schepen faillissement aan

JR Shipping in Harlingen, eigenaar van 23 containerschepen en 2 multipurpose schepen, heeft op vrijdagmorgen 13 januari jl. voor één van haar schepen faillissement moeten aanvragen, welke maandagmiddag 16 januari jl. is uitgesproken. Het betreft m.s. Elusive, een ‘containerfeeder’ schip met 660 containerstelplaatsen. De erbarmelijk slechte marktomstandigheden die de opbrengsten van het schip al sinds 2009 uithollen, vormen de belangrijkste reden voor de aanvraag. Recentelijk opgelopen stormschade heeft het besluitvormingsproces versneld. Investeerders die via een publiek scheepsfonds deelnemen in het schip, zijn intussen geïnformeerd en tonen overwegend begrip voor de ontstane situatie.

Sinds de kredietcrisis van 2009 verkeert de scheepvaartindustrie in zwaar weer. Rederijgroep JR Shipping heeft al in een vroeg stadium maatregelen moeten treffen om faillissementen te voorkomen. Binnen diverse ‘reddingsplannen’ zijn overbruggingsafspraken gemaakt met banken en is extra geld opgehaald bij beleggers. Ook vanuit de rederijgroep is aanvullend overbruggingskapitaal in de vloot geïnvesteerd. Begin 2011 had het er alle schijn van dat de slechtst mogelijke marktfase met het reddingsprogramma was overbrugd. De flinke opleving in de markt was echter van korte duur. Na de zomer van 2011 gingen de tarieven opnieuw zwaar onderuit en werd het steeds moeilijker om schepen nog enigszins rendabel te verhuren. Het escaleren van de Europese schuldencrisis legde het internationale containertransport over zee voor een tweede maal lam.

Kleinere schepen met kortlopende chartercontracten hadden hier het meest van te lijden. Onder normale marktomstandigheden genereren schepen als de Elusive ruim € 2.4 miljoen op jaarbasis. Het resultaat over 2011 lag met iets meer dan € 1 miljoen nog niet eens op de helft. In 2010 bracht het schip zelfs maar iets meer dan een half miljoen op. Tot overmaat van ramp liep het schip in december 2011 zware stormschade op tijdens een reis van Göteborg naar Rotterdam. Reparatie van de schade wordt weliswaar vergoed door de verzekering, met uitzondering van het eigen risico, maar dient wel te worden ‘voorgeschoten’. Bovendien is de kans groot dat de charteraar naar aanleiding van de situatie afziet van verdere huur en zijn de exploitatieperspectieven erg slecht.

Verdere ondersteuning verantwoord noch zinvol
Rederijgroep JR Shipping is direct in overleg getreden met de bank die voor de Elusive een scheepshypotheek heeft verstrekt (Rabo Shipping) om tot een financiële oplossing te komen. Meerdere scenario’s hebben de revue gepasseerd, maar tot overeenstemming is het niet gekomen. Voor de rederijgroep zelf, die in 2011 nog extra ondersteuningskapitaal voor het schip beschikbaar heeft gesteld, is verdere financiering niet langer verantwoord. Bovendien heeft de directie van de rederij vast moeten stellen dat een nieuwe kapitaalinjectie noch voor de eigen rederij, noch voor de investeerders zinvol was. Bij de reddingsplannen voor de diverse schepen van JR Shipping heeft verliesbeperking van geïnvesteerd vermogen altijd voorop gestaan. Per schip is hier een zogeheten ‘eigen vermogen recovery ratio’ voor vastgesteld. Een recente berekening op basis van de opnieuw verslechterde marktomstandigheden heeft laten zien dat dit ‘herstelpotentieel’ voor de Elusive bij het huidige gebrek aan realistische exploitatieperspectieven en de verzwaarde schuldenlast te beperkt is. Er restte de rederij dan ook geen andere uitweg dan de faillissementsaanvraag.

Uitblijven marktherstel brengt schepen in cruciale fase
De faillissementsaanvraag voor Elusive Exploitatie CV staat niet op zichzelf. Ook voor enkele andere schepen uit de vloot van JR Shipping is, ondanks eerdere reddingsplannen, opnieuw een cruciale fase aangebroken nu marktherstel uitblijft. Of er opnieuw een beroep zal worden gedaan op investeerders of op het reservekapitaal van de rederijgroep, zal telkens afhangen van de eerder genoemde eigen vermogen recovery ratio. De directie van JR Shipping is permanent met de betreffende banken in overleg om tot de best mogelijke oplossingen te komen. Investeerders die deelnemen in de vloot van JR Shipping, worden continu over de actualiteit geïnformeerd en hebben het crisisbeleid van de rederij tot nog toe steeds onderschreven. Met alle betrokken toeleveranciers wordt contact opgenomen, waarbij zal worden aangegeven dat JR Ship Management de toeleveranciers schadeloos zal stellen van openstaande facturen.

Meer… JR Shipping