Staatssecretaris Weekers zorgt voor boost Vlootmaatschap Flinter

Met zijn aankondiging om de Tijdelijke Willekeurige Afschrijving-regeling (TWA) per einde van dit jaar niet te verlengen, heeft staatssecretaris Weekers gezorgd voor een run op de zevende, en waarschijnlijk dus laatste, Vlootmaatschap van rederij Flinter uit Barendrecht.

“Onze zesde Vlootmaatschap, Flinter Tide, liep in oktober al goed,” aldus CFO en projectleider Reinder van der Veen van Flinter. “Maar met de Flinter Trader loopt het nu helemaal hard. Voor de aankondiging van Weekers hadden we 10 procent inleg, daarna is het in een kleine twee weken naar 50 procent gestegen. Mensen zijn natuurlijk ook niet dom. Het is een ontzettend aantrekkelijke regeling voor mensen in de hoogste belastingschaal. Nu deze per 31 december afgeschaft gaat worden, willen mensen daar graag nog een graantje van meepikken.”

Vlootmaatschap: nautisch beleggen met fiscale voorsprong
De Vlootmaatschap is een door PwC bedachte constructie, die gebaseerd is op een crisismaatregel van het kabinet: de Tijdelijke Willekeurige Afschrijving-regeling (TWA). Hierdoor wordt het voor particulieren met een inkomen in de 52%-schijf interessant om in de nieuwbouwschepen van Flinter mee te investeren. Door de TWA mag er namelijk versneld worden afgeschreven. En omdat een groot deel van de schepen met vreemd vermogen is gefinancierd, kan de participant meer afschrijven dan alleen het eigen vermogen dat hij of zij zelf heeft ingelegd. In het geval van de Flinter Trader betekent dit dat iemand die in 2011 15.000 euro investeert, dit en volgend jaar 23.142 euro van de Belastingdienst terugkrijgt. Van der Veen: “Dat is een aantrekkelijk onderdeel van de regeling, waardoor je weer snel over je geld kunt beschikken. Maar vergeet niet dat er ook een belastinglatentie is van 8.893 euro, die je bij verkoop van je aandeel in het schip moet betalen. Belangrijker is echter dat dit een solide investering is met een geschat rendement van ruim 9.500 euro én een maximaal risico van 751 euro.” Voor de Flinter Trader zijn 693 participaties van 5.000 euro elk beschikbaar. De minimale afname is drie participaties en inschrijven kan tot en met 14 december 2011.

Wereldwijd en multipurpose
“We hadden het voor dit jaar eigenlijk niet meer verwacht”, aldus Van der Veen. “Maar doordat een Duitse rederij twee in aanbouw zijnde schepen niet kon afnemen, konden wij ze tegen aantrekkelijke condities overnemen. Een goede investering voor onze rederij, maar zeker ook voor de particuliere mee-investeerders. MS Flinter Trader (het zusterschip van MS Flinter Tide) wordt door de China Dongfang Shipbuilding Group in het Chinese Zhejiang gebouwd. Deze scheepswerf bouwde eerder al vijf van dit soort schepen. Bijzonder aan de Flinter Trader is de energiezuinigheid van het schip. Het verbruikt 25 procent minder brandstof dan vergelijkbare schepen. Met 8.000 ton, 128 meter lengte, twee eigen kranen en grote open box-shaped ruim is de Flinter Trader uitermate geschikt voor projectladingen zoals jachten en (delen van) windmolens en boorplatforms. Daarnaast is het een echt multipurpose-schip. In het ruim zullen ook hoogwaardige volumegoederen, zoals papier, hout en cellulose vervoerd gaan worden. Door in het ruim schotten te plaatsen kan echter ook bijvoorbeeld graan meegenomen worden. Aan dek kan zware lading zoals rollen staal meegenomen worden. De combinatie van eigen kranen en het feit dat de Flinter Trader volgens de hoogste Zweeds-Finse ijsklasse wordt gebouwd, betekent dat ze het hele jaar door wereldwijd ingezet gaat worden. De oplevering staat gepland voor januari 2012.

Over Flinter
Flinter is in 1989 klein begonnen met een kustvaarder van 3.000 ton, genaamd ‘Flinterborg’. Inmiddels is Flinter uitgegroeid tot de vijfde rederij van Nederland met ongeveer 450 werknemers, vestigingen in Rotterdam, Antwerpen, Helsingborg en Helsinki en meer dan 50 schepen in eigendom of in beheer.

Bijna alle schepen van Flinter varen onder Nederlandse vlag en vallen dus onder Nederlandse maritieme wetgeving. De schepen zijn goed onderhouden en verkeren daardoor in een uitstekende staat. De schepen voldoen daarbij aan de hoogste veiligheids- en milieueisen, hebben een hoog opgeleide bemanning en kennen een goede walorganisatie.

Flinter is wereldwijd actief en heeft vaste vaarroutes in en naar Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Jaarlijks wordt meer dan vijf miljoen ton lading vervoerd. Uitgebreide informatie over Flinter en de Vlootmaatschap is te vinden op: Flinter of  Vlootmaatschap