Fugro en Imtech winnaars Prix de Mazars 2011

Fugro en Imtech zijn de winnaars van de Prix de Mazars 2011, de publieksprijs voor het beste jaarverslag van beursgenoteerde ondernemingen. Beide bedrijven hadden de beste scores in het door accountantskantoor Mazars gesponsorde onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek zijn zeer relevant omdat het is uitgevoerd onder gebruikers van jaarverslaginformatie.

Belangrijkste conclusies onderzoek

– De kapitaalmarkt wil vooral worden geïnformeerd over doelstellingen & strategie gevolgd door financiële resultaten en kernactiviteiten. De mate van informatievoorziening wordt bij de genoteerde bedrijven gemiddeld gezien richting voldoende ervaren. Dat geldt niet voor de niet-genoteerde bedrijven.

– De RvC moet niet alleen met aandeelhouders praten. Gesprekken met managers worden belangrijker gevonden. Ook een dialoog met een Centrale Ondernemingsraad wordt als zinvol gezien. Klanten, bankiers van het bedrijf en belangenorganisaties worden ook als relevante gesprekspartners gezien voor een RvC. Dat geldt nauwelijks voor leveranciers.

– De RvC moet zowel met als zonder de RvB praten met de accountant. Dit past in een verdere versterking van de duale rol van de RvC ten opzichte van de RvB.

Het onderzoek is voor het vierde achtereenvolgende jaar gehouden. De respons is iets gedaald met circa 4%, tot 859 respondenten. Het percentage buitenlandse respondenten is 31%.

Naast winnaar Fugro waren in de categorie ‘AEX’ genomineerd voor de Prix de Mazars:, Corio, Philips Electronics, Royal Dutch Shell en Unibail-Rodamco. In de categorie ‘Overige genoteerde bedrijven’ waren dit naast Imtech: Arcadis, Eurocommercial Properties, Macintosh Retail Group en Vopak.

Het onderzoek is van half juni tot begin augustus 2011 gehouden door Aalt Klaassen. In het onderzoek hebben beleggers, analisten en overige geïnteresseerden zich onder andere uitgesproken over de jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen. Mazars heeft als hoofdsponsor aan de winnaars op 3 en 14 oktober de awards uitgereikt.

Over Mazars
Mazars behoort tot de top tien accountantskantoren in Nederland. De koppeling van een daadkrachtig en breed opererende nationale praktijk aan een internationaal geïntegreerde organisatie, maakt van Mazars een markante speler. Mazars onderscheidt zich in de markt door een actieve en inventieve opstelling en een brede dienstverlening, zonder daarbij in te boeten aan persoonlijke aandacht voor cliënten en relaties. Mazars bedient cliënten in het middensegment, beursgenoteerde ondernemingen en vermogende particulieren.

 Meer… ANP