Heerema verlegt zijn grenzen met bouw platform Kizomba-A

Zwijndrecht – Op duizend wielen is eind vorige week door zwaartransportsecialist Mammoet de eerste helft buiten gezet. Vandaag volgt de andere helft. Twee delen van de bovenbouw van het boor- en productieplatform Kizomba-A, elk bijna zesduizend ton zwaar. Binnenkort worden ze, samen met nog drie andere modules, in het Calandkanaal bij Rozenburg bovenop het ‘onderstel’ van het platform gemonteerd.

Het wordt een unieke klus. Voor het eerst wordt een olieplatform aan land, ook al is het dan op het water, in elkaar gezet. Vanuit bijna alle windstreken worden de ‘puzzelstukjes’ aangevoerd. Tesamen vormen zij Kizomba-A. Aan de onderzijde honderdtwintig meter lang en honderdtwintig meter breed. De opbouw meet tachtig meter in het vierkant. Van beneden tot boven honderddertig meter hoog.Totaal gewicht: 35.000 ton.


Kizomba-A wordt gebouwd in opdracht van Esso Exploration Angola, een werkmaatschappij van de Amerikaanse oliemaatschappij ExxonMobile. De maatschappij leidt voor de exploitatie van het Kizomba-olieveld voor de kust van Angola een consortium waarin wordt samengewerkt met de oliemaatschappijen Agip (Italië), BP (Groot-Brittannië) en Statoil (Noorwegen). De bouw van het platform is gegund aan de Nederlands/Amerikaanse combinatie Heerema- ABB. Zij hebben de drijvers voor het platform laten maken bij de werf van Daewoo in Zuid-Korea. Ze zijn eind vorige maand al in het Calandkanaal afgeleverd. Vijf modules, gemaakt in Zwijndrecht en op diverse plaatsen in de Amerikaanse staat Texas, moeten er de komende maanden worden opgebouwd.

Bron: Rotterdams Dagblad, 17-02-2003;