Slim slot voor containers

Rotterdam – Een geavanceerde handcomputer en ‘een stukje elektronica’ vormen samen de kern van een nieuwe volg- en beveiligingssysteem voor containers. Een met een ‘slim’ slot uitgeruste container is voor verladers, ladingontvangers en rederijen eenvoudig te volgen. Terminals in veertien havens, waaronder de Delta-terminal van ECT in Rotterdam, zijn uitgerust met apparatuur bij de poort en bij de havenkraan te ‘lezen’.

ECT heeft daarmee een goed beveiligde route voor containers. De laaddozen krijgen daarmee een soort voorkeursbehandeling, omdat de elektronische informatie uitwijst dat na het sluiten van de container niemand met de lading heeft gerommeld. Is het elektronisch slot verbroken, dan volgt na passage van de terminalpoort binnen enkele ogenblikken per sms een waarschuwing bij de beveiliging.

Het systeem van ‘smart and secure tradelanes’ (SST) is eind vorig jaar geïntroduceerd in een aantal Amerikaanse en Aziatische havens. Het is een private aanvulling op de Amerikaanse initiatieven om in een zo vroeg mogelijk stadium voor de VS bestemde lading te inspecteren. Gisteren is in Rotterdam de eerste fase van het project afgesloten. De veertien deelnemende havens en evenzovele verladers moeten binnen afzienbare tijd gezelschap krijgen van nog eens twintig terminals en twintig klanten.

Op ECT’s Delta-terminal zijn de afgelopen maanden 27 vaste ‘ogen’ gemonteerd bij de ingang en op kadekranen. Op bescheiden schaal is de afgelopen weken geëxperimenteerd met ‘beveiligde’ verschepingen van containers van het Duitse chemiconcern BASF in Ludwigshafen en de Nederlandse vestiging van kopieergigant Rank Xerox in Venray naar New York.

Bron: Rotterdams Dagblad, 21-05-2003;