Europa: geen problemen bij uit de vaart nemen oude tankers

Rotterdam – De internationale organisatie van tankerrederijen, Intertanko, denkt niet dat het versneld uit de markt nemen van oude enkelwandige tankers leidt tot problemen. Volgens Intertanko is de tankerindustrie op dit moment bezig met het meest uitgebreide vernieuwingsprogramma sinds vijftien jaar. De bestaande vloot moet de komende tweeëneenhalf jaar met zestig miljoen ton worden uitgedund om de komst van bestelde dubbelwandige tankers te compenseren. Wereldwijd staan nu zeshonderd grote tankers in de orderboeken van scheepswerven.


De Europese transportministers besluiten vandaag tijdens een extra bijeenkomst in Brussel tot het versneld uit de vaart nemen van oude enkelwandige tankers. Ook wordt per direct het vervoer van de zwaarste oliesoorten in dit soort schepen naar en vanuit haven van Europese lidstaten verboden. Ook komt er een verscherpte keuringsregeling die er op is gericht structurele gebreken in enkelwandige tankers op te sporen.


De maatregelen volgen op het vergaan van de tanker Prestige, vorig najaar voor de Spaanse kust. De meeste maatregelen waren al in voorbereiding sinds de ramp met de tanker Erika voor de kust van Bretagne in december 1999.

Bron: Rotterdams Dagblad, 26-03-2003;