Binnenvaart stelt voorwaarden aan vaarroute naar tweede maasvlakte

De binnenvaart staat voorzichtig positief over de ontsluiting van Maasvlakte II voor binnenschepen via een verbrede Yangtzehaven, indien wordt gekozen voor een simpele aanleg van Maasvlakte II waarbij wordt afgezien van een eigen zeehaveningang. Binnenvaartorganisaties Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Kantoor Binnenvaart en de nautisch-technische vereniging Koninklijke Schuttevaer hebben dit gezamenlijk geschreven in een brief aan wethouder Wim van Sluis van Economische Infrastructuur in Rotterdam. Het Rotterdams College van B&W heeft vooralsnog gekozen voor een Maasvlakte II zonder eigen zeehaveningang.

Naast de verbrede en naar het zuiden verplaatste Yangtzehaven zou de uitbreiding van de containerafhandeling meer westelijk komen, gezien vanuit de Maasvlakte Olie Terminal. Omdat er geen aparte verbinding naar open zee komt in het nieuwe model, levert het varen van de Yangtzehaven naar het havenkanaal op de Tweede Maasvlakte waarschijnlijk minder problemen op met de downtime van de binnenvaart. De downtime is de verwachte tijd dat wegens wind en golfslag niet gevaren kan worden door bepaalde (binnen)schepen. Nautisch gezien blijft het een verslechtering ten opzichte van de Hartelkanaalvariant dat binnenvaart en zeevaart van dezelfde vaarroute gebruik maken. Daarom is volgens de organisaties nieuw onderzoek noodzakelijk naar de nautische aspecten rond downtime, deining en golfslag, alsmede naar de gevolgen van het samengaan van zee- en binnenvaart in het Beerkanaal, de doorsteek Yangtzehaven en het havenbekken van de Tweede Maasvlakte. Daar spelen ook de omvang en de diepte van de vrije wateroppervlakten en de materiaalkeuze van de gekozen kade- en dijklichamen een rol.

Bron: CBRB, 21-02-2003;