Veel schippers onderschatten de dode hoek

Rotterdam – Ook in de binnenvaart vormt de ‘dode hoek’, de afstand waarover de roerganger van een schip het vaarwater voor zich niet kan overzien, een structureel gevaar voor de veiligheid. De Raad voor de Transportveiligheid concludeert dit naar aanleiding van uitgebreid onderzoek.


Onderdeel van deze studie vormden metingen van de dode hoek aan boord van 86 willekeurig gekozen binnenschepen. Het onderzoek heeft uitgewezen dat 59 procent van de beladen containerschepen tijdens de vaart niet voldoet aan de wettelijke norm voor de maximaal toegestane dode hoek: 350 meter. Van de onbeladen motorschepen voldeed veertig procent tijdens de vaart niet aan de wettelijke norm voor de maximaal toegestane dode hoek (250 meter). Van deze onbeladen schepen had één op de vijf schepen een dode hoek van vierhonderd meter of meer; één schipper kon pas 1,5 kilometer voor zich uit het vaarwater, en datgene wat zich daarop afspeelde, zien
 

Bron: Rotterdams Dagblad, 10-09-2003;