‘Indringer’ veroorzaakt onrust in haven

Het besluit van de Deense rederij DFDS Tor Line om het contract met containeroverslagbedrijf ECT over de detachering van personeel op te zeggen, heeft in de Rotterdamse haven voor onrust gezorgd. Tor Line, dat pas is verhuisd naar de Delta-terminal op de Maasvlakte, heeft de circa dertig ECT’ers ingeruild voor mensen van het uitzendbureau MPS.
 
Rotterdam – ,,ECT zegt dan wel: we zijn tegen port package. Maar dit is port package in het kwadraat,” moppert FNV-bestuurder N. Stam.


,,Opgeleide werknemers worden weggeconcurreerd door niet opgeleide mensen. We zijn gewoon dertig arbeidsplaatsen kwijt. We moeten er dus alles aan doen om MPS uit te haven krijgen,” sprak Stam gisteren tijdens een vergadering van de sectorraad havens van FNV Bondgenoten, waarin kaderleden van havenbedrijven zitting hebben.


MPS is een onderdeel van Peinemann in Rotterdam-Hoogvliet, een bedrijf dat onder meer vorkheftrucks, kranen en andere materialen verhuurt. ,,Ze hebben geen CAO en dus ook geen artikel A9,” gaf Stam aan. In dat artikel staat dat havenwerk door erkende havenwerkers moet worden gedaan.


Volgens ECT-kaderlid H. Westbroek zou Tor Line ECT eerst om een korting op de tarieven van dertig à veertig procent hebben gevraagd. Daarna is het contract beëindigd. Verder zou de deal gekoppeld zijn aan de verkoop van twee kranen. ,,We zijn voor het behoud van werk, maar niet ten koste van alles,” stelde Westbroek.


Werknemers van andere havenbedrijven in Rotterdam maakten gisteren duidelijk dat Tor Line moet worden aangepakt. ,,Nu is het ECT, straks is het elders in de haven. Het hek is van de dam. We moeten daar maar eens voor de poort gaan staan,” werd voorgesteld.


FNV Bondgenoten heeft de directie van Tor Line inmiddels in een brief om opheldering gevraagd. Wanneer het bedrijf voor 24 juni niet heeft gereageerd, dan overwegen havenwerkers in actie te komen.

Bron: Rotterdams Dagblad, 13-06-2003;