Antwerpse haven verbijsterd over uitstel IJzeren Rijn

De IJzeren Rijn, het oude spoorwegtracject van Antwerpen naar het Ruhrgebied, dwars door het natuurgebied De Meinweg bij Roermond, blijft nog zeker tot 2007 buiten gebruik. Karel Vinck, de topman van de zwaar verlieslijdende Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, maakte eergisteren bekend dat er tot die tijd geen geld is voor de activering van het goederenspoor. De Antwerpse haven is verbijsterd, de woede regeert nu.
 
Brussel – De IJzeren Rijn is al jaren inzet van een ruzie tussen Nederland en België. In Nederland bestaat fel verzet tegen het opnieuw in gebruik nemen van de verroeste en overwoekerde spoorlijn, die dwars door een stiltegebied loopt. Volgens de Belgen heeft de Nederlandse houding echter niks te maken met bescherming van de natuur maar alles met oneerlijke concurrentie. Nederland zou de verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven dwarsbomen ten faveure van de haven van Rotterdam.



Verdrag
België beroept zich op een verdrag uit 1873 waarin staat dat het land recht heeft op een rechtstreekse verbinding met Duitsland. De zaak is voorgelegd aan het Arbitragehof in Den Haag. Een uitspraak wordt medio 2004 verwacht. Eddy Bruyninckx, directeur-generaal van het Antwerpse havenbedrijf, heeft al negatief gereageerd op de uitspraken van topman Karel Vinck van de zwaar verlieslijdende Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, die gisteren ongezouten zei dat er voorlopig geen geld is voor de renovatie van het goederenspoor.


Waarom zou het Arbitragehof akkoord gaan met de activering van de IJzeren Rijn, als België niet eens geld heeft om de historische spoorbaan te renoveren, vraagt Bruyninckx zich af.


De Antwerpse havenschepen (wethouder) Leo Delwaide op zijn beurt noemt de plannen van Vinck onaanvaardbaar. Volgens Delwaide komt de positie van Antwerpen als vierde haven in de wereld in het gedrang als het goederenspoor er niet snel komt.

Bron: Rotterdams Dagblad, 13-06-2003;