Maritime Week bol van de activiteiten

Maritiem Nederland zet zichzelf deze week in de spotlights gedurende de Maritime Week. In de week van 4 tot en met 11 november zijn zo veel mogelijk evenementen samengebracht, die het innovatievermogen en de inhoud van de maritieme sector weerspiegelen. Hoogtepunten van de week zijn de tweejaarlijkse maritieme beurs Europort en het Maritime Awards Gala in Rotterdam.

Tijdens de Maritime Week wordt de aandacht gericht op carrièrekansen, het innovatieve karakter, de gezonde handelsgeest en de duurzame focus van de maritieme sector onder het vaste thema van Nederland Maritiem Land: ‘High Tech, Hands On’. Daarbij wordt naast de vele activiteiten via blogs en sociale media ook aandacht gevraagd voor de huidige speerpunten van de maritieme sector. De blogs worden dagelijks gepubliceerd op www.maritimebyholland.nl. De hashtag voor de Maritime Week is daarbij #MW2017.

Nederland Maritiem Land verbindt twaalf maritieme sectoren: havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine, jachtbouw/watersportindustrie en visserij. Met 12.000 bedrijven die werkgelegenheid bieden aan zo’n 265.000 mensen, realiseert de sector een totale toegevoegde waarde van 23,7 miljard euro.

De volgende activiteiten staan voor de Maritime Week op het programma. Wanneer men geinteresseerd is om deze activiteiten bij te wonen, zijn nadere detials op www.maritimebyholland.nl te vinden:

Maritime Awards Gala (6 november)
De twaalfde editie van het Maritime Awards Gala vindt dit jaar plaats in de RDM-onderzeebootloods in Rotterdam. Tijdens dit gala worden vijf maritieme prijzen uitgereikt ten overstaande van maritieme professionals, politiek en media. Met de Maritime Awards KNVTS Schip van het Jaar prijs, Maritime KVNR Shipping Award, Maritime Innovation Award, Maritime Designer Award en de Maritime RNLN van Hengel-Spengler Award worden topinnovaties van het hele maritieme cluster extra in de spotlights gezet.

Europort (7-10 november)
De 38e editie van Europort vindt plaats in Rotterdam Ahoy. Met bijna 30.000 bezoekers uit 84 landen, ruim 1000 exposanten uit 40 landen en een recordaantal van 16 landenpaviljoens, behoort Europort inmiddels tot de top van toonaangevende maritieme beurzen in de wereld. Het is een ‘must’ voor iedereen die voorop wil blijven lopen in de internationale maritieme industrie.

Europort Masterclasses (7-10 november)
Tijdens Europort vinden de Europort Masterclasses plaats. Deze Masterclasses, een gezamenlijk initiatief van Rotterdam Ahoy en Netherlands Maritime Technology, zijn een efficiënte en inspirerende manier om kennis op te doen over de kernthema’s van de beurs: Big Data, The New Environmental Age en The Human Factor.

Lustrum Young Maritime Representatives (4 november)
Het is het 5e jaar dat Nederland Maritiem Land (NML) jongerenambassadeurs – Young Maritime Representatives (YMR) –  inzet om de maritieme sector bij jongeren onder de aandacht te brengen. Op de openingsdag van de Maritime Week 2017, viert NML het eerste YMR-lustrum in het Maritiem Museum in Rotterdam. Hierbij kijkt Nederland Maritiem Land samen met enkele trouwe volgers terug op vijf jaar YMR’s en zijn ze uiteraard ook zelf aanwezig.

Nautilus foto competitie (4–11 november)
Maritieme vakbond Nautilus organiseert een fotocompetitie. Jonge Nautilus leden (onder de 25 jaar) worden hierbij opgeroepen om foto’s te maken voor de Maritime Week. Inzendingen worden door de fotoredactie van Nautilus / de Telegraph bekeken, waaruit dan één foto van de dag wordt geselecteerd. Na afloop van de Maritime Week zal één foto uitgeroepen worden als de beste/mooiste/creatiefste. De prijs: eeuwige roem in de Telegraph en op onze sociale media!

Offshore Experience (4-11 november)
De ‘Offshore Experience’ in het Maritiem Museum Rotterdam is een uitdagende zoektocht naar energie op zee. Je waant je in de tentoonstelling aan boord van een platform op zee en tot drie kilometer onder water. Met een veiligheidshesje aan en een helm op je hoofd stapt jong (advies 8+) en oud aan boord van een platform midden op zee. Speciaal voor de tentoonstelling gebouwde modellen van de nieuwste en meest geavanceerde offshore schepen laten je zien waar ze toe in staat zijn.

KVNR Shipowners Lounge (7-10 november)
Tijdens de Europort 2017 organiseert de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders, die 25 jaar bestaat, de Shipowners Lounge. Hier krijgen leden mogelijkheid om te netwerken en mee te doen aan interactieve discussies of presentaties. De onderwerpen zijn in lijn met het hoofdthema van de Europort: ‘Big Data, the Environmental Age and Human Capital’. De Lounge wordt geopend met een presentatie van de winnaar van de Maritime KNVR Shipping Award 2017, die tijdens het Maritime Awards Gala de avond ervoor bekend is gemaakt.

Maximising Young Talent, Human Capital Expositie (7-10 november)
Sinds Europort 2011 werken een aantal onderwijsinstellingen uit de regio samen met Ahoy, om de aansluiting onderwijs-bedrijfsleven beter zichtbaar te maken op deze beurs. Doelstelling is niet het organiseren van nog een carrièrebeurs, maar te laten zien hoe belangrijk het is om te investeren in de toekomstige werknemers. Daarnaast laten ze zien hoe de studenten van nu, innovatieprojecten positief kunnen beïnvloeden.

Lancering Blue Scan, How sustainable are your suppliers? (8 november)
Blue Scan is een online-applicatie waarmee bedrijven in de gehele maritieme sector het duurzaamheidsniveau van hun leveranciers kunnen bepalen. Via MVO Nederland bundelden de top Nederlandse maritieme bedrijven hiermee hun krachten, om de inkoop duurzamer te maken. De applicatie wordt tijdens de Europort gelanceerd.

Europort cruise party (8 november)
Na sluitingstijd van Europort, gaan de zaken door in de levendige sfeer van het prachtige gerenoveerde SS Rotterdam (Stoomschip Rotterdam). Dit legendarische schip voer naar bijna alle hoeken van de wereld als het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. Op woensdagavond 8 november biedt het schip het perfecte decor voor de Europort Cruise Party.

Dit wordt het nieuws (10 november)
Koninklijke BLN-Schuttevaer organiseert tijdens de Europort het evenement ‘DIT WORDT HET NIEUWS’. Daarbij neemt presentator Harm Edens de bezoekers mee in een vooruitblik op de toekomst van de binnenvaart. Voor iedereen die het programma ‘Dit was het nieuws’ van TV kent, is de opzet van de bijeenkomst gesneden koek. Presentator Harm Edens snijdt op onnavolgbare wijze actualiteiten en toekomstverwachtingen voor de binnenvaartsector aan.

Dag van de Maritieme Docent (10 november)
Na het succes van vorig jaar organiseert de Maritieme Academie Holland ook dit jaar weer de Dag van de Maritieme Docent. Docenten en instructeurs uit het maritieme onderwijs in Nederland komen naar de locatie van ROC Friese Poort op Urk. Zij laten zich daar inspireren door collega’s, laten zien wat ze zelf aan kennis en ervaring in huis hebben en delen deze kennis!

Mini-symposium Vervangingsprogramma’s Koninklijke Marine (10 november)
Nederland staat aan de vooravond van een drietal grote vervangingsprojecten bij de Koninklijke Marine. Een bijdrage aan deze vervangingsprogramma’s geeft een impuls aan de hele maritieme sector. Daarom organiseert Netherlands Maritime Technology (NMT) tijdens Europort 2017 een mini-symposium met als hoofdvraag: Worden de vervangingsprogramma’s van de Koninklijke Marine één van de grootste vernieuwingsimpulsen voor Nederland als ‘Launching Customer’?

Seminar captains of industry and how to become one (10 november)
Tijdens de Europort organiseert YoungShip Rotterdam een seminar over wat ervoor nodig is om een captain of industry binnen de maritieme sector te worden. Gedurende de carrièregang daar naartoe, wordt het karakter getest op, intellect, discipline, doorzettingsvermogen en toewijding. Deze onderscheidende en waardevolle persoonlijkheidseigenschappen moeten door de jaren heen worden ontwikkeld, om tot je einddoel te komen. YoungShip Rotterdam heeft bestaande captains of industry uitgenodigd om een ​​inspirerende presentatie te geven aan de volgende generatie maritieme professionals.

Open dag Rotterdam Mainport University (11 november)
Op de open dag van Rotterdam Mainport University in Rotterdam kunnen aankomend studenten kennis met de hbo-opleidingen Chemische Technologie, Maritiem Officier, Maritieme Techniek of Logistics Engineering. Studenten en docenten vertellen hier alles over de opleidingen en hun ervaringen in de praktijk.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >