Havenbedrijf Amsterdam zet in op verlaging emissies scheepvaart

Foto: Havenbedrijf Amsterdam.

In 2030 wil Havenbedrijf Amsterdam onder meer dat de zee cruiseschepen aan de kade in Amsterdam tot 50% minder NOx, SOx en fijnstof uitstoot dan in 2018, het jaar waarin de 0-meting plaatsvindt. Havenbedrijf Amsterdam gaat ervan uit dat  in 2030 alle bezoekende zeeschepen milieuprestaties leveren die minimaal gelijk zijn aan de huidige, meest milieuvriendelijke schepen. Ook moet de overlast van geluid en luchtvervuiling als gevolg van het gebruik van dieselgeneratoren op openbare ligplaatsen binnen de ring in dat jaar vrijwel nul zijn.

Havenbedrijf Amsterdam wil samen met de branche de emissie van scheepvaart terugdringen en de milieu-impact ervan verkleinen. Met de Visie Schone Scheepvaart geeft het havenbedrijf aan hoe het tot 2030 de emissies voor de scheepvaart wil terugdringen met concrete acties, zoals het verminderen van uitstoot van zee cruiseschepen aan de kade met 50%.

De Visie Schone Scheepvaart gaat over de emissies van het schip zelf en over emissies die tijdens het laden en lossen in de haven vrijkomen. Omdat dit een internationale aanpak en lange termijn inspanning vergt, zijn de ambities op dit gebied geformuleerd tot 2030.

Investeren in LNG-bunkerfaciliteiten en walstroom
Om deze doelstellingen te realiseren gaat het havenbedrijf onder meer investeren in infrastructuur zoals in LNG-bunkerfaciliteiten en walstroom. Havenbedrijf Amsterdam heeft tot 2021 hiervoor 10 miljoen euro uitgetrokken. Daarnaast zal het huidige incentive programma voor het promoten van schonere scheepvaart verder worden uitgebouwd. Schepen die op LNG varen gaan extra korting krijgen.

Schone scheepvaart draagt bij aan duurzame haven
Het Noordzeekanaal-gebied heeft door de aanwezigheid van industrie, lucht- en zeehaven een grote milieu-impact op de leefomgeving. Van die impact is het havenbedrijf zich bewust en om die reden investeert het in duurzaamheid door onder meer leefbaarheidsprogramma’s, biobrandstoffen, zon- en windenergie en ijvert het voor schone scheepvaart. In opdracht van het havenbedrijf doet de GGD al jaren metingen naar de luchtkwaliteit. Hieruit blijkt dat deze in het havengebied ruim aan de Europese normen voldoet.

Marleen van de Kerkhof, Havenmeester: ‘De Visie Schone Scheepvaart is een ambitieus plan dat bijdraagt aan de verduurzaming van onze omgeving en zorgt voor ‘licence to operate’ en een ‘licence to grow’. Daarmee dragen we bij aan de verduurzaming van de logistieke keten en de toekomstbestendigheid van stad, haven en regio voor onze en toekomstige generaties.’

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >