Shell LNG-bunkerschip krijgt Wärtsilä laad- en lossysteeem

Wärtsilä levert het laad- en lossysteem en de ladingtanks van een nieuw LNG-bunkerschip met een capaciteit van 3000 kubieke meter. LNG Shipping, een samenwerking van het Belgische Victrol en het Franse CFT Corporation, is de opdrachtgever voor de tanker die in Roemenië wordt gebouwd en later in Nederland wordt afgebouwd en opgeleverd bij TeamCo.

Na oplevering wordt het schip gecharterd door Shell Western LNG B.V. (Shell), met als standplaats de Rotterdamse haven en omgeving. Met dit nieuwe bunkerschip kan Shell LNG-varende schepen, zoals binnenvaartschepen op de Europese wateren, flexibeler bevoorraden. Wärtsilä ontving de opdracht in juni dit jaar.

De opdracht voor Wärtsilä omvat de levering van het LNG laad- en lossysteem, de ladingtanks en de installatie van de ladingopstelling aan boord van het schip.

Wärtsilä Gas Solutions biedt innovatieve en energiezuinige systemen voor een groot aantal gastoepassingen, waaronder gastankers, gasterminals en gastoevoersystemen. Wärtsilä loopt voorop bij de ontwikkeling van oplossingen die innovatief, veilig, efficiënt, energiezuinig en duurzaam zijn. De focus ligt op operatiegemak en een minimum aan kosten tijdens de gehele levensduur van de installatie.

Shell-binnenvaarttankers met Wärtsilä dual fuel-motoren nu in bedrijf
Sinds drie maanden is de RPG Stuttgart, een state-of-the-art binnenvaarttanker van Shell, operationeel in de ARA-regio (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) en de Rijn-regio. Het innovatieve 110 meter lange schip vaart dankzij de dual fuel-motor van Wärtsilä vrijwel geheel op LNG. Slechts 2 tot 5 % diesel wordt gebruikt voor de ontsteking van het gas. Het schip is ontworpen met het oog op betere milieuprestaties, veiligheid en optimale vrachtvervoerscapaciteit. Shell tekende eind 2015 een overeenkomst met Plouvier Transport NV/Intertrans Tankschiffart AG voor de nieuwbouw van 15 dual fuel-tanks. Het tweede binnenvaartschip, de RPG Bristol, komt binnenkort in de vaart.