Komt er versoepeling voor de binnenvaart op Westerschelde?

Vlaanderen verwacht deze maand een antwoord van Nederland op het voorstel om de estuaire vaart te versoepelen. Estuaire vaart is het varen met versterkte binnenschepen over de Noordzee, specifiek langs de kust van België, op de route tussen Belgische havens van Oostende en Zeebrugge en de monding van de Westerschelde. Een versoepeling is nodig Volgens Vlaams Parlementslid Bert Maertens van Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) is een versoepeling nodig zodat de binnenvaart beter kan concurreren. 

Estuaire vaart maakt het goederentransport, bijvoorbeeld tussen de haven van Zeebrugge en de haven van Gent en Antwerpen, vlotter en efficiënter. Als logistieke draaischijf van West-Europa moet Vlaanderen nu al investeren in de logistiek van de toekomst, aldus Maertens.

“Momenteel zijn de regels zeer streng geformuleerd en een versoepeling van de bemannings- en technische vereisten voor schepen dringt zich op. Dat zal de estuaire vaart concurrentiëler maken, zodat de haven van Zeebrugge beter verbonden wordt met andere havens en ons sterk uitgebouwd Vlaams binnenvaartnetwerk”, zegt Bert Maertens.

In mei 2017 werd een eerste voorstel met wijzigingen gedaan. Enkele aspecten die voor versoepeling in aanmerking komen zijn onder meer de vereisten inzake stabiliteit en voortstuwing van het schip. Maar ook de klassevereisten voor de machine-installaties en de categorieën van schepen waarvoor een risicoanalyse verplicht is, wordt bekeken.

Aangezien het betreffende traject ook door Nederlandse wateren gaat, moeten deze wijzigingen worden voorgelegd aan Nederland. “Nederland is momenteel de voorgestelde tekstwijzigingen aan het bestuderen. De minister verwacht een eerste reactie in de loop van deze maand”, weet Bert Maertens. Aangezien het over technische regelgeving gaat moet het voorstel ook nog bij Europa worden aangemeld.