Maritiem Museum onthult schilderijen VOC-kaping

Speciaal voor het Maritiem Museum Rotterdam maken drie schilders ieder een nieuw werk, waarin voor het eerst het Nederlandse perspectief wordt gegeven op de kaping van de laatste VOC-vloot. Dit gebeurt ter gelegenheid van de nieuwe tentoonstelling ‘How we ditched the Dutch’.

In deze expo staat een schilderij van de Britse Thomas Luny centraal. Hij heeft de Engelse blik op de kaping vereeuwigd; Maurice Jansen, Sander ten Napel en Maurits van Putten laten nu de andere kant van de medaille zien. Hun werken worden op vrijdag 6 oktober onthuld en zijn van 9 t/m 22 oktober te bewonderen in het Maritiem Museum.

De schilders besteden aandacht aan een historische gebeurtenis, waarover niets is terug te vinden in onze geschiedenisboeken. Waar overwinningen worden gevierd, worden verliezen namelijk vaak verzwegen. Hierdoor ontbreken er altijd perspectieven en is je wereldbeeld nooit compleet. Over dit mechanisme gaat de tentoonstelling ‘How we ditched the Dutch’, te zien vanaf zaterdag 7 oktober.

Voor dit bijzondere schildersproject brachten Maurice, Sander en Maurits begin september een bezoekje aan het depot van het Maritiem Museum. Daar bestudeerden zij het werk van Thomas Luny, onder begeleiding van conservator Irene Jacobs. Vervolgens zijn ze ieder aan de slag gegaan met een eigen schilderij, dat het Nederlandse perspectief op de kaping verbeeldt. Op dit moment krijgen deze nieuwe werken vorm. Het publiek kan de vorderingen van de schilders volgen via de social media-kanalen van het museum.

Op 14 juni 1795 kaapte een Engelse vloot, voor de kust van Sint Helena, negen VOC-schepen. Hierdoor raakte de VOC zoveel schepen en lading kwijt, dat ze het verlies niet meer te boven kwam. De kaping luidde het einde van de VOC in. In ‘How we ditched the Dutch’ vertellen zes Nederlandse en zes Engelse getuigen over deze gebeurtenis. Een hoofdrol is weggelegd voor het schilderij, dat Luny van de kaping maakte. Dit doek werd in 2009 aangekocht door het Maritiem Museum en is na restauratie, bekostigd door de Vrienden van het museum, voor het eerst te zien voor publiek.