“Wat ik vroeger met lego kon maken doe ik nu in het echt”

Michiel de Jongh, afdelingshoofd van 27 ingenieurs bij VIRO.

Of er nu een kermisattractie, een kraan voor op een schip, grote sluisdeuren voor het Panamakanaal of een casco van een jacht gebouwd moet worden, overal is een ingenieur voor nodig. De ingenieur berekent bijvoorbeeld of een ontwerp wel stevig genoeg is, of  de kraan een bepaalt gewicht aankan, of dat een deur op een bepaalde plek wel veilig is. Zij maken ook bouwtekeningen van schepen die zo naar de werf gestuurd kunnen worden om het schip te produceren. VIRO is een ingenieursbedrijf met 600 ingenieurs in diverse industriële sectoren van offshore en scheepsbouw tot lucht- en ruimtevaart. Wij spraken met Michiel de Jongh, hij is zelf als ingenieur begonnen bij VIRO en uitgegroeid tot afdelingshoofd van 27 ingenieurs.

“Het mooiste aan dit vak is om oplossingen te bedenken voor technische problemen en het creëren van nieuwe dingen. Wat ik vroeger met lego kon maken doe ik nu in het echt.”, vertelt Michiel.

Michiel is altijd al breed geïnteresseerd in de techniek geweest. “Toen ik bij VIRO begon in 2010 kwam ik in een leuk breed werkveld te werken en vanaf dag 1 ben ik met offshore projecten bezig geweest.” Michiel ontdekte al snel dat er een overlap in de techniek zit van offshore en luchtvaart. “Offshore is groter en zwaarder maar de constructies zijn vergelijkbaar. Net als in luchtvaart en scheepsbouw, daar zit ook veel overlap in.”

VIRO een aantrekkelijke werkgever
Volgens Michiel is VIRO een aantrekkelijke werkgever voor ingenieurs omdat er veel te kiezen valt. Met de VIRO Academy is er voor ingenieurs volop ruimte voor groei en ontwikkeling, er worden opleidingstrajecten en loopbanen uitgestippeld. “Omdat VIRO zo breed is aan diverse industriële sectoren kun je doen wat je leuk vindt, er is altijd iets mogelijk.”

“Mooi project voor Ulstein”
Een van de mooiste projecten waar Michiel zelf aan gewerkt heeft was voor Ulstein Equipment. “Met een team van 7 ingenieurs hebben wij een stinger handling systeem ontworpen voor een pijpenlegger. Dat systeem begeleidt de pijp die uit het schip komt. Normaal gesproken wordt dat gedaan met staalkabels en katrollen maar wij hebben een alternatief ontworpen met kettingschakels. Het ontwerp is helaas nooit uitgevoerd maar heeft wel een IRO Innovatieprijs gewonnen in 2013.”

Ervaren senioren zijn moeilijker te vinden dan jonge starters
In veel sectoren is het moeilijk om mensen te vinden in de techniek, zo ook voor VIRO. “Het is absoluut moeilijk om mensen te vinden, helemaal in de scheepsbouw en offshore. We hebben onze eigen recruitment afdeling en die zijn daar fulltime mee bezig. En daarbij zijn jonge mensen makkelijker te vinden dan ervaren senioren”, aldus Michiel.

Op de vraag op VIRO ook lastige tijden doormaakt antwoord Michiel: “Wij hebben behoorlijk last van de crises omdat wij aan het eind van de keten zitten. Of bedrijven doen de engineering zelf. Daarom zijn wij meer in de scheepsbouw gaan doen. Een tanker voor Kooiman bijvoorbeeld, Kooiman heeft het ontwerp gemaakt en wij doen de engineering.”

In levende lijve zien waar aan gewerkt is 
De mensen bij VIRO zien niet altijd in levende lijve waar zij zelf aan gewerkt hebben, maar soms gaan zij langs op locatie. “Ik ben wel een keer naar de werf van keppel Verolme gegaan om naar een platform te kijken waar ik aan de constructie van een romp gewerkt had. In het droogdok zie je dan hoe immens groot het in het echt is, erg indrukwekkend, dat besef je niet als je aan het werk bent op de computer.”

Over Michiel de Jongh
Michiel de Jongh is 32 jaar oud en heeft Mechanical Engineering bij Avans Hoge school gestudeerd en Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Hij is in 2010 begonnen bij VIRO als ingenieur en is nu afdelingshoofd van 27 ingenieurs bij VIRO. VIRO heeft opdrachtgevers als Ulstein, IHC, Feadship en GustoMSC.

Door: Coco Kossmann

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →