Havenbedrijf Amsterdam in de super yacht business

Sinds 30 augustus is het Havenbedrijf Amsterdam partner van de Hiswa Holland Yachting Group. Hiswa Holland Yachting Group vertegenwoordigd toonaangevende bedrijven in de super jachtbouw. Havenbedrijf Amsterdam wil zich diversifiëren door zich te richten op de super yacht business. Jachtbouw is een zeer hoogwaardig exportproduct waarin de Nederlandse markt ijzersterk is.

Jachtbouwers hebben grotere werven nodig dichtbij zee met een luchthaven en een mooie stad
Vanuit de markt is er steeds meer vraag naar grotere jachten. Jachtbouwers hebben steeds meer ruimte op het land en water nodig voor het bouwen en refitten van super jachten. Een aantal werven zijn daarom op zoek naar nieuwe uitbreidingslocaties. Daarnaast willen werven makkelijk toegang hebben tot open zee en voldoende ruimte op het land en het voorliggende water. Een aantrekkelijke stad met een internationale luchthaven om de hoek is belangrijk voor hun doelgroep.

Amsterdam port of call voor superjachten
Verder raken de Caribische en Mediterrane vaargebieden vol, en zijn eigenaren van jachten op zoek naar nieuwe vaargebieden. Scandinavië is tegenwoordig erg in trek. Amsterdam kan hierin fungeren als een zogenaamde ‘port of call’ – op weg naar o.a. Scandinavië.

Samen naar Monaco Yacht Show 
Hiswa en het Havenbedrijf gaan samen naar de Monaco Yacht Show eind september. Verder wordt er gewerkt om Amsterdam neer te zetten als vestigingslocatie voor de superjachtbouw en port of call. Tenslotte wordt er een business case opgesteld om te beoordelen welke havengebieden geschikt zijn voor het vestigen van de super yacht business.

Nieuwe werf van Royal van Lent in Amsterdams Havengebied
Royal van Lent (Feadship) heeft onlangs voor het Amsterdamse havengebied gekozen om hier een geheel nieuwe werf te bouwen, als uitbreiding op hun huidige activiteiten. De vestiging van jachtbouwer Royal van Lent is voor Havenbedrijf Amsterdam o.a. de aanleiding geweest om zich meer in de super yacht business te verdiepen en partijen uit deze business, zoals jachtbouwers, refitters en toeleveranciers aan Amsterdam te willen binden. Het Havenbedrijf heeft ook de ambitie om zich als bestemming te gaan profileren, ook wel port of call genoemd.