Eén loket voor binnenhavengeld voor regio Amsterdam-Zaanstad

Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam en Dennis Straat, wethouder Economie en Toerisme van Zaanstad. Foto: Port of Amsterdam.

Eén loket voor beroepsvaart en riviercruiseschepen in Amsterdam-Zaanstad. De intensieve samenwerking tussen Havenbedrijf Amsterdam en gemeente Zaanstad breidt verder uit. Vanaf 1 januari 2018 betaalt de beroepsvaart via één loket het binnenhavengeld voor de regio Amsterdam-Zaanstad, waarbij één tariefstelsel en hoogte geldt in het gezamenlijke exploitatiegebied.

De partijen werken al langdurig samen op verschillende terreinen, waaronder nautisch, bij gebiedsontwikkeling (HoogTij) en leefbaarheid (HoorbaarMinder, eNoses).

Dienstverlening optimaliseren
Ook riviercruiseschepen kunnen vanaf dan een ligplaats in het gebied Amsterdam-Zaanstad reserveren via één loket. Op deze manier willen het havenbedrijf en gemeente Zaanstad de dienstverlening voor bezoekende schepen aan het havengebied harmoniseren en optimaliseren. Bijkomend voordeel voor de klant; zij hoeven nog maar één keer binnenhavengeld te betalen voor een bezoek aan het gezamenlijke havenwater en bovendien gelden dezelfde ontheffingen, vrijstellingen en kortingen in het gebied.

Dennis Straat, wethouder Economie en Toerisme van Zaanstad: “Deze overeenkomst maakt het voor de scheepvaart in het Noordzeekanaalgebied makkelijker: zo zijn we meer dienstverlenend. Ook benutten we zo de kansen die riviercruise biedt voor toerisme, en willen we extra werkgelegenheid aantrekken, regels verminderen en procedures vereenvoudigen.”

Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam: “Met deze samenwerkingsuitbreiding vereenvoudigen we de heffing, de inning en de reservering van binnenvaart- en riviercruiseschepen aan ons gebied. Daarmee zijn we als havens aantrekkelijker voor onze klanten en vullen we  ons strategisch doel van voorkeurshaven in.”

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op September 8, 2017

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >