Vervanging eerste vizierschuif stuwcomplex Driel

De eerste vizierschuif van het stuwcomplex in Driel wordt de komende periode vervangen. Dit na de vervanging van de eerste vizierschuif van het stuwcomplex in Amerongen de afgelopen maanden. Het vervangen van de zes vizierschuiven van de stuwen in de Nederrijn en Lek is het meest in het oog springende onderdeel van de grootschalige renovatie van de drie stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek. Ieder met een gewicht van 270 ton, een diameter van 48 meter en een hoogte van 9 meter. 

De werkwijze rondom het vervangen van de vizierschuif in Driel is nagenoeg hetzelfde als in Amerongen. Voordat de oude vizierschuif uit stuw Driel verwijderd kan worden, is het noodzakelijk eerst weer het tijdelijke keermiddel te plaatsen. Omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn, kan het tijdelijk keermiddel, dat eerder in Amerongen werd gebruikt, ook in Driel dienst doen. En volgend jaar ook bij de vervanging van de eerste vizierschuif van stuw Hagestein.

Planning en werkwijze
Tijdens de werkzaamheden, die enkele weken duren, neemt het tijdelijk keermiddel de functie van de stuw in Driel, het keren van het water, over. Dat is belangrijk voor zowel voldoende zoetwatertoevoer via de IJssel naar het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, als voor voldoende waterpeil voor de scheepvaart op de IJssel, Nederrijn en Lek.

Na het plaatsen van het tijdelijk keermiddel aan de binnenzijde van de noordelijke vizierschuif, wordt de oude vizierschuif, nadat hiervan de kabels zijn losgekoppeld, gedemonteerd en met een hijskraan in drie delen uit de betonnen constructie getild. Met dezelfde kraan wordt daarna, ook weer in drie delen, een nieuwe vizierschuif ingehesen. Daarna wordt ook de aandrijving van de vizierschuif in de machinekamer vervangen. Als de nieuwe vizierschuif weer functioneert, verwijderen we het tijdelijk keermiddel, volgens planning eind oktober.

Renoveren voor de toekomst
De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen vanaf 2019 zal bedienen.

Siemens Nederland voert samen met consortiumpartners, BSB Staalbouw en DIMCO, dit project in opdracht van Rijkswaterstaat uit. De renovatie is naar verwachting eind 2019 afgerond.

Stuw Driel, de kraan van Nederland
Met stuwcomplex Driel regelt Rijkswaterstaat de verdeling van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel. Zo voorzien we het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen voor voldoende waterpeil op deze rivieren dat nodig is voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Scheepvaart tijdens vervanging vizierschuif altijd door de sluis
Het stuwkanaal van het stuwcomplex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaartverkeer. Scheepvaartverkeer maakt in deze periode gebruik van de naastgelegen sluis.

Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden wanneer de vizierschuiven geopend zijn. Tijdens de vervanging van een vizierschuif is er te weinig ruimte voor schepen om elkaar in het stuwkanaal veilig te passeren. Er is dan slechts één poort, in plaats van twee, beschikbaar. Daarnaast liggen er diverse werkschepen in het stuwkanaal en nabij de stuw waardoor de ruimte beperkt is.

Geschiedenis
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van tien jaar zijn de drie stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.