Laatste trein over oude Botlekbrug

Fotograaf Marius van den Ouden was als adviseur 15 jaar betrokken bij de ontmanteling van de Botlekbrug.

Na 62 jaar rijdt zaterdag 26 augustus de laatste trein over de oude Botlekbrug, zo meldt Port of Rotterdam. Zodra het spoor buiten dienst is, starten Prorail en Rijkswaterstaat met de aanleg van een nieuwe spoorverbinding en een verbinding voor voetgangers en (brom)fietsers over de nieuwe Botlekbrug. De oude brug wordt gesloopt. Naar verwachting zijn de bouw van de nieuwe Botlekbrug en de sloop van de oude brug eind 2018 gereed.

Fotograaf Marius van den Ouden was als adviseur 15 jaar betrokken bij de ontmanteling van de Botlekbrug: “In de 4,5 jaar dat ik brugwachter was, heb ik deze brug helaas niet leren bedienen. Iedere keer als ik hier kwam, vond ik het fascinerend hoe dynamisch het werk hier was en wat een prachtige locatie om te werken. Als zoon van een binnenschipper kruipt natuurlijk het bloed waar het niet gaan kan.”

De nieuwe Botlekbrug is 14 meter hoog. Dat is 6 meter hoger dan de oude brug. Ook beschikt hij over 2 doorvaartopeningen van ruim 87 meter breed. Hierdoor hoeft hij minder vaak open: van 50 naar 20 openingen per dag. Na de sloop van de oude brug kunnen schepen de brug aan beide kanten passeren. Goed nieuws voor de scheepvaart én voor het weg- en treinverkeer. De nieuwe brug kan meer weg- en treinverkeer aan dan de oude brug.

Hinder voor de scheepvaart
Schepen kunnen te maken krijgen met een geplande afsluiting voor de werkzaamheden. Dit gebeurt bijvoorbeeld van zaterdag 7 tot en met maandag 9 oktober. Het is de bedoeling om dan het val(brugdek) en de torens en daaraan gekoppelde brugdelen te verwijderen.

Schepen lager dan 14 meter kunnen in de meeste gevallen onder de dichte brug doorvaren. Er wordt zoveel mogelijk bij één van de 2 hefdelen van de nieuwe Botlekbrug gewerkt zodat het andere deel beschikbaar is voor de scheepvaart .

Historisch perspectief
De eerste Botlekbrug werd in 1955 geopend door burgemeester Van Walsum om het eiland Voorne Putten beter te ontsluiten. De brug over de Oude Maas was van wezenlijk belang om de Rotterdamse haven uit te breiden. Op het eiland Rozenbrug kwam een laag van 5 meter zand te liggen, Cornelis Verolme opende zijn scheepswerf en Dow Chemical het eerste bedrijf.

Binnen 15 jaar nam het verkeer van en naar de Botlek zo snel toe dat de brug het niet meer aankon, net zo min als de kruispunten in de buurt. Met elk nieuw bedrijf kwam er meer verkeer. In 1967 werd de Ruit van Rotterdam uitgebreid met de Beneluxtunnel – toen nog als toltunnel – die de verkeersstroom nog eens intensiveerde. Toen ontstond het plan voor een Botlektunnel. Op 2 april 1980 werd de nieuwe tunnel in gebruik genomen. De karakteristieke brug bleef echter bestaan voor de spoorlijn en het vervoer van gevaarlijke stoffen totdat in 2006 minister Karla Peijs de Botlekspoortunnel opende. De brug maakt onderdeel uit van de Betuwelijn. Twee jaar geleden opende Rijkswaterstaat de nieuwe Botlekbrug en werd de oude stalen brug overbodig. De eerste week van oktober wordt hij ontmanteld en naar de slopers van Jansen Recycling Group in Vlaardingen gebracht. (Bron: http://www.rijnmond.nl/nieuws/133121/De-noodzaak-van-de-Botlekbrug)

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >