Reshuffle lijndiensten Zuid-Amerika

Eind september starten er twee nieuwe lijndiensten op Zuid-Amerika. Dit is het gevolg van de eisen die de Europese Unie heeft gesteld aan de overname van rederij Hamburg Süd door Maersk. In beide schema’s is Rotterdam de first port of call in Europa.

Als gevolg van de overname eiste de EU dat Hamburg Süd haar vessel sharing agreement met MSC Mediterranean Shipping Company op onder andere Zuid-Amerika zou beëindigen. Het resultaat daarvan is dat op 27 september MSC en Hapag-Lloyd met negen schepen een nieuwe lijndienst op Zuid-Amerika gaan beginnen. Een dag later volgen de Maersk en Hamburg Süd met een dienst met acht schepen van 10.500 TEU elk.

Bij de MSC-HL combi duurt de reis vanuit Pecem in Brazilië twaalf dagen. Vanuit Rotterdam varen de schepen door naar London, Bremerhaven, Hamburg, Antwerpen, Le Havre en het Portugese Sines voordat de Atlantische Oceaan wordt overgestoken. In Zuid-Amerika worden Rio Sepetiba, Santos, Navegantes, Buenos Aires, Montevideo, Rio Grande, Paranagua en Salvador aangelopen.

Vanuit Europa gaat een diverse lading naar het westen. Vanuit Brazilië, Uruguay en Argentinië zijn het vooral natuurproducten als fruit, vlees, koffie en hout die deze kant op komen. Vandaar ook dat er extra capaciteit voor reefers (koelcontainers) is ingeruimd.

De ’Samba’ gedoopte dienst van Maersk-HS gaat van Rotterdam naar London, Hamburg, Antwerpen, Le Havre en Algeciras. Daarna volgt de oversteek en worden Santos, Paranagua, Buenos Aires, Montevideo, Itapoa, Paranagua, Santos, Pecem (in het seizoen) en Tanger aangedaan. Op 28 september is de eerste afvaart in Rotterdam door de ‘Cap San Lorenzo’.