Nieuwe manier LNG transport Gate terminal Rotterdam

Gisteren heeft de eerste LNG aangedreven truck een lading LNG opgehaald bij de Gate terminal in Rotterdam.  Hiermee wordt deze alternatieve brandstof voor trucks en scheepvaart nu ook op een nieuwe manier getransporteerd.  

Toenemende behoefte aan aardgas
Gate Terminal (Gas Access To Europe) is een LNG importterminal van N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie) en Koninklijke Vopak N.V. (Vopak). De toenemende behoefte aan aardgas vraagt om aanvullende import. Tegen die achtergrond startte Gasunie en Vopak in 2005 met de ontwikkeling van Gate terminal. De functies van de LNG-terminal zijn: aanvoer, een buffer tussen aanvoer en continue aanlevering van aardgas, verdamping en afvoer. Op de terminal wordt LNG gasvormig gemaakt en op druk gebracht voor levering aan het Nederlandse gastransportnet. De gehele LNG-importterminal heeft dus de hoofdfuncties van een op- en overslagbedrijf en produceert geen afvalstoffen. De tanks hebben ieder een opslagcapaciteit van 180.000 m3. De terminal is sinds september 2011 volledig operationeel.

Bestaande regelgeving aanpassen
Om dit mogelijk te maken is er door verschillende partijen hard gewerkt om bestaande regelgeving aan te passen. Dit geldt zowel voor de ADR regelgeving als voor de regelgeving op een terminal. LNG is nog een relatief nieuwe brandstof en is derhalve in veel gevallen niet expliciet opgenomen in bestaande regels en werkinstructies.  LNG (Liquified Natural Gas) is op dit moment het meest eco-vriendelijke alternatief voor diesel in de transportsector, dat direct toepasbaar is in de zeer efficiënt georganiseerde transportwereld. LNG wordt daarom gezien als één van de meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de transitie naar schoon transport. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn stiller en hebben een lagere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2. Met de stap naar Bio-LNG, waarbij het LNG geproduceerd wordt uit reststromen zoals afval, mest of slib, wordt de CO2 uitstoot zelfs tot een minimum beperkt en kan in bepaalde gevallen zelfs “carbon positive” zijn.