Interview met offshore wind professionals

Visualisatie GBM Works installatiemethode

(Young) Professionals Ben Arntz en Nick Noordam aan het woord

Funderingspalen van windturbines de grond in trillen in plaats van heien om op deze manier een flinke kosten besparende slag te maken, maar ook het onderwaterleven te beschermen. Dat is het idee van GBM Works, wat sinds begin dit jaar officieel geregistreerd staat als bedrijf.  Met hun GBM Pile Drill wonnen zij afgelopen mei de Philips Innovation Award. Van de 300 bedrijven kwamen zij als winnaar uit de bus en ontvingen een cheque ter waarde van € 50,000 euro. Wij spraken met Ben Arntz en Nick Noordam, de heren achter GBM Works, over deze nieuwe methode.

“Als werkstudent bij Heerema Marine Contractors kwam ik erachter dat er op sommige plekken gedurende bepaalde periodes niet geheid kan worden. Zo kon er maand niet geheid worden bij een project waar ik aan werkte, omdat er walvissen in de omgeving aan het kalveren waren”, legt Arntz uit. “Toen ik vroeg wat de kosten waren om het schip stil laten liggen, bleek dit om 300.000 euro per dag te gaan!” Het zaadje voor het geluidvrij heien van funderingen was gepland en met zijn afstudeeronderzoek voor zijn Master Offshore Engineering kon hij hier na 2 jaar mee aan de slag. Afgelopen september sloot ook Noordam zich aan bij het project. Met zijn achtergrond in de luchtvaart en ruimtevaarttechniek is ook hij technisch onderbouwd, maar houdt zich voornamelijk bezig met de business development kant binnen GBM Works.

“Met de GBM Pile Drill kunnen we naar verwachting een monopile zo goed als geluidloos de zeebodem in laten zakken. Er wordt namelijk niet gebruik gemaakt van een hamer, maar door middel van het principe van liquefactie trilt de monopile de grond in. Als je trillingen in de grond hebt waar ook water bij zit dan gedraagt de grond zich als een vloeistof, omdat de gronddeeltjes gaan zweven in het water. De ondergrond verandert plaatselijk in een soort drijfzand waardoor er geen draagkracht meer is en de monopile door het eigen gewicht de zeebodem in zakt”, aldus Arntz. Noordam voegt toe: “Op deze manier is er geen sprake van geluidsoverlast, wat voornamelijk voor de landen rondom de Noordzee interessant is. In Duitsland zijn bijvoorbeeld de geluidseisen het strengst en de kosten voor het dempen van het geluid het hoogst. Met deze methode kan het plaatsen van windmolens een stuk goedkoper worden.”

Eind juli wordt een prototype van de Pile Drill getest op de Maasvlakte. “Dit prototype is vijf meter lang en heeft een diameter van 25 centimeter”, legt Noordam uit. “Tijdens het testen kijken we natuurlijk of alles werkt, maar ook naar welke frequenties er nodig zijn om de paal de grond in te trillen. Op basis van deze uitkomsten kunnen we door met volgende grotere prototypes om uiteindelijk op een prototype voor de installatie van een monopile van 70 meter lang met een diameter van 8 meter te komen.” Om de ontwikkelingen en schaalvergrotingen door te voeren wil GBM Works het team verder uitbreiden. Arntz: “We zijn op zoek naar afstudeerders of stagiaires met een technische achtergrond, maar ook mensen met ervaring in de offshore zijn we naar op zoek. Als we in september het volgende prototype willen ontwikkelen, hebben we engineers nodig.”

Offshore WIND Conference 2017

Kom meer te weten over de uitdagingen, kansen, innovaties en mogelijkheden binnen offshore wind tijdens Offshore WIND Conference op 9 en 10 oktober in de Amsterdam Rai. De conferentie richt zich op diverse onderwerpen, zoals bidding systems, kannibalisatie van de elektriciteitsmarkt en human capital, verdeeld over korte en lange termijn. Lees meer hier www.offshorewindconference.biz.

Bron: Maritieme & Offshore Carrierekrant, lees de meest recente uitgave hier online.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >