Ballastwaterverdrag is vanaf 8 september 2017 van kracht

Foto: IMO

Op 8 september 2017 treedt het Ballastwaterverdrag in werking. Dit verdrag is, met enkele uitzonderingen, van toepassing op alle zeeschepen die de vlag voeren of onder het gezag staan van een land dat is toegetreden tot het verdrag. De KVNR beantwoord een aantal vragen.

Wat is het doel van het ballastwaterverdrag?
Het ballastwaterverdrag is bedoeld om verplaatsing van schadelijke aquatische organismen en ziektekiemen te voorkomen, te beperken en uiteindelijk uit te bannen door middel van controle en beheer van het ballastwater en de sedimenten van schepen.

Waarom 8 september 2017?
De datum waarop het verdrag in werking treedt is geen willekeurige. Exact een jaar eerder, op 8 september 2016, trad Finland tot het verdrag toe. Hierdoor werd aan alle criteria voldaan om het IMO-ballastwaterverdrag één jaar later van kracht te laten worden.

Welke eisen stelt het ballastwaterverdrag?

  • Elk schip met een bruto tonnage van 400 ton of meer moet vanaf 8 september 2017 uitgerust zijn met een Internationaal ballastwaterbeheercertificaat.
  • Elk schip moet vanaf 8 september 2017 een ballastwaterjournaal aan boord bijhouden.
  • Elk schip moet vanaf 8 september 2017 een ballastwaterbeheerplan aan boord hebben en implementeren.
  • Nieuwbouwschepen die na 8 september 2017 worden opgeleverd moeten bij oplevering aan de ballastwaterlozingsnorm (‘D-2-standaard’) voldoen. Dit kan door bijvoorbeeld een goedgekeurd ballastwaterbehandelingssysteem te installeren.
  • Bestaande schepen die vóór 8 september gebouwd zijn, moeten vanaf 8 september 2017 het ballastwater dat in de volgende haven geloosd zal worden, laten voldoen aan een ballastwaterwisselnorm (‘D-1-standaard’). Dit kan door het ballastwater op volle zee te wisselen, voor zover dat toegestaan en mogelijk is.

Vanaf een latere datum zal ook voor bestaande schepen gaan gelden dat het in de volgende haven te lozen ballastwater aan de ballastwaterlozingsnorm (‘D-2-standaard), in plaats van de ballastwaterwisselnorm. Het moment waarop een bestaand schip aan de ballastwaterlozingsnorm moet voldoen is afhankelijk van het moment waarop het internationale certificaat ter voorkoming van olieverontreiniging (‘IOPP-certificaat’) van het schip vernieuwd moet worden.

Wie controleert en handhaaft?
De certificering is voor Nederlandse schepen uitbesteed aan de erkende organisaties (klassenbureaus). Zij geven het ballastwaterbeheercertificaat uit aan het schip en keuren het ballastwaterbeheerplan van het schip. In Nederland ligt de handhaving bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Naast twee brieven over de implementatie van het ballastwaterverdrag heeft de inspectie heeft een handig Q&A-overzicht gepubliceerd.

Wat is de rol van de KVNR?
De KVNR heeft exclusief voor haar leden een Nederlandstalige en Engelstalige brochure gepubliceerd over het ballastwaterverdrag. Hierin worden de belangrijkste eisen van het ballastwaterverdrag op een rijtje gezet. De brochures zijn beschikbaar in de besloten ledenomgeving van de KVNR-website. Ook is het mogelijk om bij de KVNR ballastwaterjournaals te bestellen.

Naast deze faciliterende dienstverlening pleit de KVNR al geruime tijd voor de oprichting van een duurzaamheidsfonds door de Nederlandse overheid. Een dergelijk duurzaamheidsfonds kan reders in staat stellen te investeren in ballastwaterbehandelingssystemen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →