Ontwerpen in Virtual Reality

Foto: DEKC Maritime


One-stop shop voor engineeringkennis

Door DEKC Maritime

Met de huidige ontwikkelingen in technologie, is het niet verrassend dat de volledige zintuiglijke ervaring die ‘Virtual Reality’ heet, zo’n invloed op ons leven heeft. Dit spannende stukje technologie is niet slechts een werktuig meer om online gamers of consumenten te boeien, maar biedt inmiddels ook mogelijkheden om het ontwerp- en constructieproces van schepen te beïnvloeden en verbeteren. Stel je eens voor: een one-stop shop voor maritieme engineering waar alle disciplines beschikbaar zijn en je in staat stelt om echt (inter)actief deel te nemen in dit proces. Dat zou toch een utopie zijn voor de meeste scheepseigenaren.

“Onze uitdaging is om het stereotype beeld van de scheepsbouwindustrie als een traditioneel ambacht te verbreken”, verklaart Cor Lettenga, Managing Director van DEKC Maritime BV. “Door gebruik te maken van de gemakkelijk toegankelijke platformsen die worden toegepast bij moderne spelcomputers, hebben wij een manier gevonden om onze brede kennis eenvoudiger beschikbaar te stellen voor de scheepbouw- en de scheepvaartmarkt. Door tijdens het ontwerp proces complete 3D-engineerings modellen naar een computerspelplatform te converteren, kunnen klanten letterlijk door hun toekomstige schip lopen en de functionaliteit van het ontwerp ervaren. Hiervoor hebben ze geen high-end computers, speciale ontwerpsoftware of viewers nodig – een goede computer in combinatie met een VR-headset volstaat!

Evolutie in naam en kennis
Na in 1972 opgericht te zijn als een geïntegreerde detail-engineeringafdeling van CIG Centraal Staal Groningen, werd in oktober 1990 dit semi-onafhankelijke ingenieursbureau als echt onafhankelijke afsplitsing “ECG” geregistreerd. Na een aantal naamwijzigingen (Vuyk Groningen en CIG MT) werd in juli 2017 uiteindelijk voor de naam DEKC (Design Engineering Knowledge Center) Maritime gekozen.
Cor: “De laatste naamwijziging is het gevolg van de recentelijke wisseling van bedrijfseigenaar. Door deze wending kregen we de kans om ons onafhankelijker te presenteren en ons dienstenpakket uit te breiden. Hierdoor werd het mogelijk een one-stop shop ervaring op het gebied van maritieme ontwerp en engineering aan te bieden welke uniek is in Nederland. Het bedrijf is gebaseerd op vier pijlers – Naval Architecture, Structural Design, Detail Engineering en Mechanical Engineering – waarmee we een compleet pakket aan design, engineering en operationele ondersteuningsdiensten kunnen leveren. Onze visie is om met stabiliteit en kwaliteit, sterke klantenrelaties op te bouwen, waarbij we voorlopig geen aanzienlijke groeistrategie voor ogen hebben.”

In de behoeften van de industrie voorzien
“Door onze klanten dit uitgebalanceerde one-stop shop concept aan te bieden, kunnen zij kiezen uit een breed scala van maritieme ingenieursdiensten, die zelfs operationele ondersteuning omvat voor schepen of offshore-vaartuigen / -units die al in gebruik zijn”, legt Cor Lettenga uit. “Dat is waar rederijen, scheepvaartexploitanten en scheepseigenaren naar op zoek zijn. Het hebben van een betrouwbare partner, die handige en efficiënte diensten biedt, heeft voor de klanten het voordeel dat zij veel tijd en moeite besparen en niet verschillende aanbieders hoeven te zoeken voor elk maritieme vraagstuk. Het geeft ook een hoge mate van flexibiliteit als ze hun eigen deskundige externe co-engineer op afroep ter beschikking hebben, terwijl ze daarnaast niet in uitbreiding van hun eigen bedrijfsmiddelen hoeven te investeren. Alle relevante werkzaamheden en technische disciplines, inclusief programmabeheer, planning en werkvoorbereiding, worden volledig geïntegreerd en gecoördineerd door DEKC. Het bijkomende voordeel is dat men slechts één contactpersoon/-punt heeft en het volledige engineeringsproces, met alle bijbehorende communicatie, hun uit de hand wordt genomen. Er zijn ook grote besparingen te behalen door te investeren in een totaalpakket bij één leverancier. Kortom: volledige ontzorging.”

Ervaar de ontwerpfunctionaliteit
Cor vat zijn relaas samen: “De ontwikkelingen op het gebeid van Virtual Reality volgen elkaar in rap tempo op en binnen vijf tot tien jaar zal het een integraal onderdeel van het leven zijn. We zien deze ontwikkelingen nu al in de consumentenmarkten, onder anderen bij keukenleveranciers en autohandelaren. In het hedendaagse winkelpatroon willen mensen in een waarheidsgetrouwe 3D keukenopstelling rondlopen en een interactieve wisselwerking met objecten hebben; zo ook is het bij het kopen van een auto heel gebruikelijk om een car configurator te gebruiken. Deze zelfde technologieën zouden algemeen beschikbaar moeten komen in de dagelijkse scheepsbouwpraktijk en we zijn er dan ook trots op dat we deze moderne technologieën kunnen combineren met de vaardigheden en vakmanschap van 45 jaar scheepsbouwervaring.

Virtual Reality engineering omvat 3D-modelleringsinstrumenten en visualisatietechnieken als onderdeel van het ontwerpproces. Dit maakt het voor de klant mogelijk om hun project 1-op-1 in 3D te volgen en een beter inzicht te krijgen in de werking van het eindproduct. Tevens geeft het, eerder in het traject, meer mogelijkheden om eventuele gebreken of potentiële risico’s te elimineren, voordat het daadwerkelijke bouwproces begint. Met regelmatige beoordelingsmomenten, in verschillende fasen van het engineeringstraject, kan beter worden gekeken naar potentiele fouten, zwakke punten in constructies en andere ontwerpuitdagingen. Tevens kan Virtual Reality de gehele levenscyclus van het schip/product ondersteunen, te denken is aan opleiding en instructie in VR, onderhoud met behulp van augmented reality, beoordelen van verbouw/mobilisatie mogelijkheden en een hulpmiddel voor autonomous shipping.


De Industry Contribution is een onderdeel waarin maritieme bedrijven hun projectavonturen of analyses delen. Dit artikel is geproduceerd door DEKC Maritime en reflecteert niet noodzakelijk de mening van MaritiemNieuws. Er is geen redacteur betrokken in de ontwikkeling van dit artikel. Voor vragen kunt u contact opnemen met sm@navingo.com.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →