Duurzame multi-inzetbare schepen voor Rijkswaterstaat

Multifunctioneel duurzaam schip. Foto: Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat laat 3 multifunctionele schepen voor de Rijksrederij bouwen. De Multi Purpose Vessel 30 (MPV 30) combineert diverse functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek op 1 schip.

De MPV’s 30 worden door Combinatie Bijlsma Wartena B.V. te Warten en Maritiem Cluster Friesland gebouwd. De werf ontwierp de hydrodynamica van de romp zo dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt.

Energiezuinig accupakket en zonnepanelen
Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De MPV 30 wordt uitgerust met accu’s waardoor het vaartuig in staat is om dagelijkse werkzaamheden uitsluitend op het accupakket uit te voeren. Doordat de motoren minder gebruikt worden, is het energieverbruik laag. Ook krijgen de schepen zonnepanelen voor de energievoorziening van de accommodatie van de bemanning.

20 schepen uit de tachtiger jaren worden vervangen voor duurzamere vaartuigen
De komende jaren vervangt de Rijksrederij 20 schepen uit de tachtiger jaren die aan het einde van de economische en technische levensduur zijn. Met de bouw van deze schepen zet Rijkswaterstaat meteen ook een nieuwe stap in het verduurzamen van de vloot.

Restwarmte van de motor wordt hergebruikt
Daarnaast wordt de restwarmte van motoren gebruikt voor onder andere radiatoren, boilers en dekverwarming.

Bijzonder is ook dat de MPV 30 in 2 richtingen kan varen door de voortstuwing onder het schip te draaien en zij onafhankelijk van de golfhoogte hun werk kunnen blijven doen.

De MPV 30 wordt ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse Kust.

Vloot vervangen 
De volgende stap in het vervangen van de vloot is de vervanging van de schepen waarmee de vaarwegen worden gemarkeerd. Deze schepen worden vervangen door de MPV Midden, de aanbesteding hiervoor start naar verwachting in 2018.

Rijksrederij
De Rijksrederij beheert de schepen van onder andere Douane, Kustwacht, Ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. Het werkgebied beslaat bijna 8000 km vaarwegen. Hoofdtaken van de schepen zijn vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijbeheer- en onderzoek. Andere taken zijn Search and Rescue (SAR) en oliebestrijding. De vloot bestaat uit 122 schepen en 270 bemanningsleden. Daarnaast geeft de Rijksrederij advies over nautische zaken en vlootmanagement. De Rijksrederij opereert sinds 2009 zelfstandig binnen Rijkswaterstaat.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >