Autoriteiten hadden geen goed beeld bij aanvaring stuw Grave

Aangevaren stuw bij Grave. Foto: Rijkswaterstaat.

Uit een evaluatierapport van onderzoeksbureau Berenschot blijkt dat de autoriteiten geen goed beeld hadden van de gevolgen van de aanvaring van de stuw bij Grave in december 2016. Volgens de onderzoekers waren er unieke en zeer moeilijke omstandigheden bij de aanvaring, zo meldt NOS. Nooit eerder had een schip een stuw geramd. Ook was onduidelijkheid bij de hulpdiensten of Grave in Brabant of Gelderland ligt. Daar kwam ook nog eens de dichte mist bij.

In eerste instantie stelde Rijkswaterstaat alleen vast dat de brug over de Maas gesloten moest worden. Pas later werd duidelijk dat het om een aanvaring ging van een binnenvaartschip, geladen met benzeen waardoor de stuw beschadigd was en het schip zelf. Opnieuw veel later werd duidelijk dat door de aanvaring het waterpeil in de Maas zakte waardoor schepen om moesten varen via Antwerpen en woonboten kwamen scheef te liggen.

Pas na 12 uur duidelijkheid
Rijkswaterstaat, waterschappen en hulpdiensten wisselden goed informatie met elkaar uit, maar op andere plekken werden naar eigen inzicht anderen op de hoogte gebracht. Pas 12 uur na de aanvaring was bij alle direct betrokkenen duidelijk wat er was gebeurd.

Verbetering calamiteitenplan hard nodig
Volgens de onderzoekers is het calamiteitenplan voor de vaarwegen in Oost-Nederland een ‘papieren tijger’ en is verbetering hard nodig.

De aanvaring bij stuw Grave
Op donderdagavond 29 december 2016 is bij mistig weer een binnenvaartschip, geladen met benzeen, tegen de stuw op de Maas bij Grave aangevaren. Als gevolg hiervan raakte het schip en de stuw beschadigd. Het waterpeil zakte in een korte tijd op de Maas en het Maas-Waalkanaal waardoor woonboten scheef kwamen te liggen en hun woning moesten verlaten. Schepen moesten omvaren via Antwerpen vanwege de ondiepte.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >