Autoriteiten hadden geen goed beeld bij aanvaring stuw Grave

Aangevaren stuw bij Grave. Foto: Rijkswaterstaat.

Uit een evaluatierapport van onderzoeksbureau Berenschot blijkt dat de autoriteiten geen goed beeld hadden van de gevolgen van de aanvaring van de stuw bij Grave in december 2016. Volgens de onderzoekers waren er unieke en zeer moeilijke omstandigheden bij de aanvaring, zo meldt NOS. Nooit eerder had een schip een stuw geramd. Ook was onduidelijkheid bij de hulpdiensten of Grave in Brabant of Gelderland ligt. Daar kwam ook nog eens de dichte mist bij.

In eerste instantie stelde Rijkswaterstaat alleen vast dat de brug over de Maas gesloten moest worden. Pas later werd duidelijk dat het om een aanvaring ging van een binnenvaartschip, geladen met benzeen waardoor de stuw beschadigd was en het schip zelf. Opnieuw veel later werd duidelijk dat door de aanvaring het waterpeil in de Maas zakte waardoor schepen om moesten varen via Antwerpen en woonboten kwamen scheef te liggen.

Pas na 12 uur duidelijkheid
Rijkswaterstaat, waterschappen en hulpdiensten wisselden goed informatie met elkaar uit, maar op andere plekken werden naar eigen inzicht anderen op de hoogte gebracht. Pas 12 uur na de aanvaring was bij alle direct betrokkenen duidelijk wat er was gebeurd.

Verbetering calamiteitenplan hard nodig
Volgens de onderzoekers is het calamiteitenplan voor de vaarwegen in Oost-Nederland een ‘papieren tijger’ en is verbetering hard nodig.

De aanvaring bij stuw Grave
Op donderdagavond 29 december 2016 is bij mistig weer een binnenvaartschip, geladen met benzeen, tegen de stuw op de Maas bij Grave aangevaren. Als gevolg hiervan raakte het schip en de stuw beschadigd. Het waterpeil zakte in een korte tijd op de Maas en het Maas-Waalkanaal waardoor woonboten scheef kwamen te liggen en hun woning moesten verlaten. Schepen moesten omvaren via Antwerpen vanwege de ondiepte.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >