Jaarcijfers Jan De Nul

Foto: Jan De Nul Group.

De omzet van Jan De Nul Group in 2016 bedraagt 2.044 miljoen euro. Dat is 9% minder dan 2015 en bereikt hiermee het niveau van het financieel jaar 2014. 2015 betrof een uitzonderlijk sterk jaar vanwege de succesvolle oplevering van een aantal omvangrijke baggerprojecten, zoals de aanleg van het Suezkanaal in Egypte. De operationele cashflow of brutowinst (ebitda) halveerde bijna van 632 miljoen in 2015 – een record – naar 339 miljoen vorig jaar.

Het aanhoudend moeilijke investeringsklimaat wereldwijd op vlak van infrastructuur, de blijvend lage olieprijzen naast de onveranderlijke zwakke groei van de wereldeconomie, zorgden in 2016 opnieuw voor een aanzienlijke neerwaartse druk op de markten waarin Jan De Nul Group actief is. Ondanks deze omstandigheden slaagde Jan De Nul Group er toch in om een stabiel jaar neer te zetten.

Kerncijfers:

  • Meer dan 2 miljard euro omzet nu voor het zesde jaar op rij.
  • EBITDA goed voor 339 miljoen euro.
  • Netto winst van 102 miljoen euro.
  • Record solvabiliteitsratio van meer dan 60% dankzij continue winstreservatie.
  • Vrij van netto schuld voor het derde jaar op rij.
  • Stabiele orderportefeuille van 2,55 miljard euro.
  • Aanhoudende gerichte investeringspolitiek.

Stabiel orderboek
2016 werd afgesloten met een orderboek van 2,55 miljard euro, een stabiel resultaat in vergelijking met 2015. Het orderboek van Jan De Nul Group bevat de volgende projecten:

  • In Monaco wordt het grondgebied van de Monegaskische staat met 6 hectare uitgebreid op zee. De civiele tak zal de funderingen bouwen voor de caissons. Ook de milieudivisie Envisan zal betrokken worden bij dit project en maar liefst 60.000 m³ sedimenten verwerken. Dit project is een schoolvoorbeeld van het geïntegreerd werken van de Group.
  • Het kabellegschip Isaac Newton wordt ingezet om 200 km kabel te installeren voor de bouw van het NASR offshore olieplatform ongeveer 131 km ten noordwesten van Abu Dhabi in de Arabische Golf. Ook het nieuwe multipurpose schip Daniel Bernoulli wordt ingezet voor onder andere het plaatsen van de stenen op de zeebodem ter bescherming van de kabels.
  • Jan De Nul Group zal voor Dong Energy de funderingswerken en de installatie van 32 monopiles uitvoeren voor het 450 MW Borkum Riffgrund 2 Windpark Project in het Duitse deel van de Noordzee. Hiervoor wordt de Simon Stevin ingezet, het grootste rotsinstallatieschip ter wereld naast de Vole au vent die de installatie van de monopiles gaat uitvoeren. Daarnaast zal Jan De Nul Group zowel voor dit windpark als voor het Trianel Windpark Borkum de interconnector kabels aanleveren en installeren.
  • In 2017 wordt het grootste infrastructuurproject, de A11 autosnelweg, in België opgeleverd. Het project omvat een aantal technisch complexe kunstwerken zoals een semi-integraal viaduct en een dubbele beweegbare brug. Na de oplevering start de 30-jarige onderhoudsperiode.
  • In 2017 werden nog een aantal belangrijke contracten getekend zoals de constructie van een 4.000 meter onderzeese golfbreker in Benin (Afrika), de bouw van een haven in Mumbai (India) en de verdieping van de haven van Veracruz in Mexico.

Investeringen:
In juli 2016 bestelde Jan De Nul Group twee hoppers met elk een capaciteit van 3.500 m³. De schepen worden op de scheepswerf van Keppel Singmarine in China gebouwd. In januari 2017 is de optie voor de bouw van een derde hopper getekend. De schepen worden in de tweede helft van 2018 opgeleverd.

Midden mei 2017 is nog een schip besteld op dezelfde werf: een 6.000 m³ sleephopperzuiger, ook met een optie voor een zusterschip.

In China, op de AVIC Weihai scheepswerf, worden de multipurpose schepen Adhémar de Saint-Venant en Daniel Bernouilli verder uitgerust. Beide schepen worden halverwege 2017 opgeleverd en meteen ingezet voor hun eerste job: de ene voor rotsinstallatiewerken in Denemarken en de andere als trenching schip in de Perzische Golf.

Op de scheepswerf Uljanik in Kroatië wordt de nieuwste en grootste zelfvarende cutterzuiger voor Jan De Nul Group gebouwd. Het geïnstalleerd dieselvermogen is meer dan 40.000 kW, ongeveer 50 % meer dan de huidige krachtigste cutterzuiger in de vloot van Jan De Nul Group, de J.F.J. De Nul. De tewaterlating is gepland in de zomer van 2017.

Bekijk de resultaten of download het volledige verslag van Jan De Nul Group op http://annualreport.jandenul.com.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op June 6, 2017 met de tags .

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >