Jaarverslag: Maritieme sector toont veerkracht in zwaar weer

Foto: NMT

De wereldwijde scheepsbouw en -reparatie zit sinds eind 2015 in een zware crisis. De orderintake is in 2016 dramatisch gedaald naar een niveau dat de laatste 25 jaar niet meer is gezien. Oorzaken zijn duidelijk; overcapaciteit van scheepsruimte, afname groei wereldhandel en een lage olieprijs in combinatie met een jarenlang sterk gegroeide offshorevloot. In deze sombere realiteit hebben de innovatieve Nederlandse scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zich in 2016 kranig geweerd. De omzetdaling bleef beperkt tot 14 procent.

Sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw heeft de Nederlandse maritiem-technologische sector veel ups en downs gekend. Afschalen, opschalen, en tegelijk inzetten op innoveren. Ook nu weer is het noodzakelijk in te grijpen in de bezetting van de organisaties. Het begon met kleine aanpassingen eind 2015 en kwam in de tweede helft van 2016 meer in de openbaarheid doordat ingrijpendere maatregelen getroffen moesten worden. De werkgelegenheid daalde in 2016 van 31.100 naar 29.400 FTE’s. Het saneringsproces loopt nog door tot in 2017.

Omzetverlies van bijna 14%
Nederlandse werven en toeleveranciers boekten in 2016 een omzetverlies van bijna 14 procent. In 2015 bedroeg de totale omzet €8,2 miljard in 2016 was dit €7,1 miljard. De vooruitzichten zijn moeilijk in te schatten. Hoewel gemiddeld de trend krimpend is, zijn er nog steeds niche markten waar Nederland (en Europa) het uitzonderlijk goed doen zoals de megajachtbouw, visserij, marinebouw, het baggersegment en de cruise industrie (inclusief riviercruises).

Vergroenen wereldscheepvaart
Voorzitter van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology Hans Voorneveld: “De Nederlandse maritiem-technologische sector heeft vaker haar veerkracht getoond en zal ook deze crisis doorstaan. Onze scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zijn flexibel, innovatief en hebben de oplossingen in huis om de wereldscheepvaart compleet te vergroenen. Onze sector is in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de nakoming van de Parijse akkoorden. Een opdracht aan onszelf, die we graag vormgeven in partnerschap met de overheid. Een eerste aanzet daarvoor is al gegeven door de toekenning van de SDS-regeling voor het toepassen van duurzame technologieën bij nieuwbouw en verbouw van schepen. Technologieën die ook ingezet kunnen worden op de exportmarkten.”

De Nederlandse Scheepsbouwcluster 2016
De Nederlandse maritiem-technologische sector behaalde in 2016 een omzet van €7,1 miljard (2015: €8,2 miljard) en de totale werkgelegenheid bedroeg 29.434 fte (2015: 31.108 fte).

Zeescheepsnieuwbouw
In totaal zijn er in 2016 72 zeegaande schepen opgeleverd (2015: 63). De orderintake betrof 42 schepen (2015: 64 schepen) met een waarde van € 642 miljoen (2015: €693 miljoen). Het exportaandeel bedroeg 79% (2015: 83%).

Maritieme toeleveranciers
De maritieme omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2016 €3,5 miljard (2015: €4,2 miljard). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering is 17.031 voltijds arbeidsplaatsen (2015: 18.005 fte). Daarnaast waren gemiddeld 1.590 fte aan tijdelijke krachten aan het werk bij de maritieme toeleveranciers gedurende 2016.

Zeescheepsreparatie
De omzet bedroeg in 2016 €442 miljoen (2015: €562 miljoen). De werkgelegenheid bedroeg 2.020 fte (2015: 2.231 fte).

Binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen
In 2016 werden er 116 schepen (2015: 111 schepen) opgeleverd. De orderportefeuille bedroeg per 31 december 2016 126 schepen (2015: 128 schepen).

Superjachtbouw
In 2016 zijn 19 superjachten opgeleverd (2015: 23 superjachten) met een waarde van €1 miljard (2015: €1,1 miljard) en 17 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2015: 28) met een waarde van bijna €1,3 miljard (2015: €1,1 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 66 superjachten (2015: 72 superjachten) met een waarde van bijna €4,6 miljard (2015: €4,2 miljard).

Bovenstaande cijfers werden op 18 mei 2017 tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology gepresenteerd.

Download het Sectorjaarverslag 2016.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< May 2017 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore WIND Conference

OWC 2017 will focus on the opportunities for the offshore wind sector over the next ten years and beyond. What will upcoming tenders offer the supply chain (short term)? What are the trends and opportunities after 2023? While also tackling subtopics such as cost reduction, innovations, subsidy and cooperation with the oil and gas industries.

https://www.offshore-energy.biz/offshore-wind-conference

read more >

Infodag Koninklijke Instituut voor de Marine

Wil jij het beste uit een team halen en leiding geven bij de Marine? Gaat hierbij geen zee je te hoog? Kom dan op 30 mei naar de Infodag speciaal voor marineofficieren.

Tijdens de infodag aan het Koninklijke Instituut voor de Marine (KIM) word je geïnformeerd over alle officiersfuncties bij de Marine. Speciaal voor studenten in de 5e of 6e klas VWO en voor studenten HBO/WO die bijna een diploma op zak hebben. Wil je vlieger bij de Marine worden? Dat kan ook met een HAVO-diploma.

Een studie aan het KIM en een baan als officier bij de Marine gaat verder dan elke reguliere baan of studie. Want zeg nou zelf, wie vaart er met 21 jaar al een Marineschip?

Bij de Marine leer je in een hecht team op te treden, je sport veel en je krijgt snel veel verantwoordelijkheid. Spreekt je dit aan, dan is de infodag aan het KIM echt iets voor jou.

Wist je dat je op veel scholen vrij kan krijgen voor een Infodag als studie/beroeps oriëntatie? Vraag ernaar bij je decaan.

Aanmelden voor de Infodag op werkenbijdefensie.nl.

read more >

Marker Wadden Café met boswachter André Donker op 8 juni

Op donderdag 8 juni wordt er weer een informatieavond georganiseerd, het Marker Wadden Café in de Duurzaamheidswinkel aan het Stadhuisplein van Lelystad. Op deze informatie avonden is het publiek uitgenodigd om geïnformeerd te worden en om mee te praten over alles omtrent de bouw van de eilanden Marker Wadden in het Markermeer. Het Marker Wadden Café is een initiatief van Natuurmonumenten en Natuur- en Milieufederatie Flevoland.

Het Marker Wadden Café begint om 20.00 uur en zal rond 21.30 uur afgelopen zijn en aanmelden is niet nodig.

Programma Marker Wadden Café: 

19.30 uur        Inloop met koffie en thee
20.00 uur       Welkom door Natuur- en Milieufederatie Flevoland
20.05 uur        Gastspreker, boswachter André Donker, over de resultaten van het lopende vogelonderzoek op Marker Wadden. En verslag van zijn natuurobservaties.
20.45 uur        Het laatste nieuws over het project Marker Wadden door projectorganisatie
21.00 uur        Tijd voor vragen

Marker Wadden
Marker Wadden is een uniek project voor de aanleg van de serie natuureilanden in het Markermeer. Het ontwerp verrijkt het Markermeer met natuurlijke oevers. Zo kan er weer een gezond evenwicht ontstaan waar dieren en planten in het Markermeer zich op een natuurlijke manier kunnen herstellen. Ook voor de economie zijn Marker Wadden een belangrijke impuls. Zo nemen de recreatiemogelijkheden in het meer toe en is ‘bouwen met klei en slib’ een innovatieve techniek die over de hele wereld toepasbaar is. In het voorjaar van 2016 is gestart met de aanleg van het eerste eiland. Natuurmonumenten en Rijkswaterstaat zijn opdrachtgever voor het project Marker Wadden, dat uitgevoerd wordt door Boskalis.

Kijk op www.markerwadden.nl voor meer informatie.

read more >

Havenfestival IJmond 17 en 18 juni

Het Havenfestival IJmond vindt dit jaar plaats in het weekend van 17 en 18 juni 2017. Het thema is Rauw aan Zee. Het festival sluit aan op de binnenkomst van de nieuwe haring in de sfeer van vlaggetjesdag.

Er worden rondvaarten georganiseerd en er is een vistafel. Aan de kade komen bijzondere schepen te liggen. Het Havenfestival IJmond is gratis toegankelijk.

www.havenfestivalijmuiden.nl

read more >