Gedurfde nieuwe visie van Volvo Ocean Race

Foto: Ainhoa Sanchez, Volvo Ocean Race.

Op donderdag 18 mei kondigde de Volvo Ocean Race een reeks radicale initiatieven aan, die van de race de zwaarste allround beproeving in het professionele zeilen maken. De raceorganisatoren presenteerde tijdens het live-evenement in het Volvo Museum in Göteborg de gedurfde visie voor het komende decennium.

Tot de hoogtepunten behoort de keuze van de nieuwe 60-voet (18,29 meter), door foils (vleugels) ondersteunde, One Design monohull racejacht, ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier. Plus de introductie van een 32-50 voet (10-15m) One Design ‘vliegende’ catamaran voor de havenraces. De zee-etappes blijven doorslaggevend voor de eindzege in de Volvo Ocean Race, maar de wedstrijdserie langs de kust gaat zwaarder meetellen dan op dit moment. Om in de toekomst te winnen, is expertise in zowel monohull oceaanracen als multihull racen in havenwedstrijden nodig. Beide competities worden in essentie door dezelfde bemanning gevaren.

Ultieme test voor zeilers
Na de editie van 2017-18 zal de Volvo Ocean Race worden betwist in een combinatie van een 60-voet (18.29 m) foil-ondersteunde monohull voor de zee-etappes en een 32-50 voet ‘vliegende’ catamaran voor gebruik in de In-Port Race Series. Samen zullen ze de Volvo Ocean Race neerzetten als de ultieme allround test in de zeilsport en de reputatie als dé beproeving voor een professioneel zeilteam versterken.

“Drie rompen, maar niet zoals je het wellicht had verwacht”, zei Volvo Ocea Race CEP Mark Turner naar aanleiding van de bekendmaking van de volgende generatie One Design boten. Hij refereert aan de lastige beslissing om de zee-etappes met monohull of multihull te gaan varen. “We hebben veel discussie gevoerd over multihull versus monohull en de uiteindelijke oplossing is om beide te doen. Er komen dus drie rompen in toekomstige edities: een monohull ondersteund door foils en een vliegende catamaran”, aldus Volvo Ocean Race CEO Mark Turner.

“De Volvo Ocean Race is voor een team altijd de ultieme test geweest. Met deze veranderingen, samen de meest radicale sinds het begin in 1973, brengen we de race naar een volgend niveau. De obsessie die menig generatie zeilers heeft gedreven om alles opzij te zetten om de Volvo Ocean Race te winnen blijft, maar om de trofee te bemachtigen zijn meer deskundigheid, toewijding en opoffering nodig.”

Non-stop etappe rond Antarctica
Nieuwe raceparcours en stopover formats: de race plant grote veranderingen in het raceparcours en de stopover formats voor het komende decennium. Hoewel de race zich heeft gecommitteerd aan nog twee starts vanuit haar thuisbasis en belangrijke partner Alicante, zouden toekomstige edities buiten Europa kunnen starten en finishen. Ook een non-stop etappe rond Antarctica of zelfs een non-stop race rondom de wereld behoren tot de mogelijkheden. Ondanks dat de routes kunnen variëren, committeert de race zich aan het bezoeken van Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australazië, Groot-China en tenminste vijf grote Europese markten minstens één keer per twee edities. Dat geeft commerciële duidelijkheid voor twee-cyclus plannen, zelfs als de exacte route nog niet bekend is. Daarnaast kunnen gaststeden kiezen uit een scala van flexibele stopover formats, variërend van 24-48 uur pit-stop tot kortere tussenstops van vijf dagen tot de traditionele ‘twee weekend’ stopovers met volledige activatie. Het bid proces voor de komende drie edities begint vandaag

Elke twee jaar een race
Jaarlijkse race-activiteit /potentiële verschuiving naar tweejarige cyclus: het Volvo Ocean Race bestuur heeft racemanagement gevraagd te kijken naar de haalbaarheid van het verschuiven van de race naar een tweejarige cyclus. Dat proces is nog niet afgerond, maar het is al wel zeker dat in de toekomst elk kalenderjaar race-activiteiten zullen plaatsvinden. Dat is een duidelijke evolutie van de huidige situatie met een gat van meer dan twee jaar tussen de edities.

Duurzaamheid
De race kondigde meerdere nieuwe initiatieven aan. Duurzaamheid krijgt een plek in het hart van de race met de campagne van Schone Zeeën (Clean Seas) van VN-Milieuprogramma (UN Environment) en de belangrijke samenwerkingen met 11th Hour Racing en AkzoNobel die de wereldwijde campagne aanzienlijk zullen versterken. Het platform duurzaamheid staat vanaf nu centraal in de positionering van de race.

De volgende Volvo Ocean Race start op 22 oktober 2017 vanuit Alicante en zal in totaal twaalf gaststeden op zes continenten aandoen. De teams strijden gedurende 46.000 nautische mijlen (83.000 km) tot de eindstreep in Den Haag eind juni 2018.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2017 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

17 september Vlaamse Havendag in Gent

De Gentse haven komt naar je toe! Onder dat motto kun je op de Vlaamse Havendag zelf ontdekken hoe de haven van Gent het vervoer van 51 miljoen ton goederen en grondstoffen per jaar in goede banen leidt. Bezoek op zondag 17 september 2017 de haven van Gent en maak kennis met alle transportmiddelen die […]

read more >

Offshore WIND Conference

OWC 2017 will focus on the opportunities for the offshore wind sector over the next ten years and beyond. What will upcoming tenders offer the supply chain (short term)? What are the trends and opportunities after 2023? While also tackling subtopics such as cost reduction, innovations, subsidy and cooperation with the oil and gas industries. […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >