Nieuw waterbehandelingssysteem voor Noordelijke havens

Na twee jaar testen introduceert Groningen Seaports voor zowel de haven van Delfzijl als de Eemshaven een nieuw soort waterzuiveringssysteem. Dit mobiele ballastwater-behandelsysteem, genaamd InvaSave, is ontwikkeld door Damen Shipyards en Mariflex. The International Maritime Organisation (IMO) gaat het project opnemen in haar programma voor mogelijke havenoplossingen.

Mobiel ballastwaterbehandelsysteem InvaSave
De InvaSave neemt het ballastwater in en reinigt dit gedurende de laadtijd van schepen in de havens. Dit gecertificeerde systeem is een mobiele installatie in een container, dat op een ponton of trailer geplaatst kan worden voor het behandelen van ballastwater van schepen die de haven van Delfzijl en de Eemshaven aandoen. Het afval (slib, drab), dat bij het behandelingsproces vrijkomt, wordt vervolgens op een goede manier afgevoerd en verwerkt. Nu alles werkt wordt het systeem toegepast in de havens van Groningen Seaports. Het is de bedoeling om het ballastwatersysteem als dienst te gaan aanbieden in de havens voor die schepen die (nog) geen eigen waterbehandelingssysteem hebben of een niet functionerend systeem hebben en toch willen laden.

Ballastwater conventie
Vanaf 8 september 2017 is de ballastwater conventie van kracht en dat betekent dat ballastwaterbehandeling onderdeel gaat uitmaken van de laad- en losactiviteiten in een haven. Ballastwater draagt bij aan de stabiliteit van schepen. Bij het innemen van lading in havens wordt dit water gelost. Dit gebeurt tot nu toe ongezuiverd of onbehandeld ‘op oppervlaktewater’. Hiermee kunnen uitheemse organismen in de Waddenzee gebracht worden die de lokale biotoop ontregelen. Het ontwikkelde ballastwater-behandelsysteem biedt hier een (schone) oplossing voor.