Vervoer over de weg in haven Gent op laagste peil ooit

Foto: Port of Ghent

Bij de bedrijven van de Gentse haven worden goederen via zeeschepen aan- en afgevoerd. Een groot deel daarvan wordt naar en van het achterland vervoerd. Het aandeel van transport van deze goederen over de weg neemt verder af tot 34% en was nog nooit zo laag.

Het vervoer via binnenvaart blijft toenemen. In 2016 wordt daarmee met een aandeel van 55% voor het tweede jaar op rij zelfs een record geboekt. Dat blijkt uit het onderzoek van het Havenbedrijf Gent naar het gebruik van alle vervoersmogelijkheden naar en vanuit het achterland in 2016.

Aandeel wegvervoer neemt verder af
Het vervoer van en naar het achterland over de weg komt op een aandeel van 34%. Dit is 6% minder dan in 2010. Ook in vervoerde tonnen (11,9 miljoen ton) is dit het laagste aandeel ooit. Hiermee duikt dit aandeel voor het eerst onder het door het Havenbedrijf nagestreefde cijfer van 35%.

Nieuw record voor binnenvaart
Het vervoer van en naar het achterland via binnenvaart boekt een nieuw record: de binnenvaart neemt met een aandeel van 55% meer dan de helft van het totale achterlandverkeer in. Sedert 2010 is dit een toename met haast 5%. Ook in het aantal vervoerde tonnages is dit (bijna) het beste jaar.

Het Havenbedrijf wil het gebruik van het binnenschip als duurzame transportoplossing blijven stimuleren, wat aansluit bij het beleid van Vlaanderen en Europa. Het Havenbedrijf doet dat onder andere door te investeren in aangepaste infrastructuur zoals nieuwe kaaimuren bouwen, het verlengen van aanlegsteigers en het aanmeren van binnenvaartschepen in dokken veiliger maken.

Aandeel spoor daalt lichtjes, tonnages op hoogste peil
Het aandeel spoorvervoer tussen het achterland en de haven daalt lichtjes. Het spoor neemt een aandeel van 11% (-1%) in. In vervoerde tonnen wordt de kaap van de 5 miljoen ton voor het eerst overschreden. Ook hier dus een nieuw record.

Inzetten op duurzaam vervoer
Het Havenbedrijf Gent zet in op de verduurzaming van het goederenverkeer met het achterland. Tegen 2020 streeft het Havenbedrijf 15% vervoer over het spoor na en een aandeel van 35% over de weg. De beoogde 50% via binnenvaart werd in 2016 voor de vijfde maal overschreden. In 2016 ging het wegvervoer voor het eerst onder het vooropgestelde aandeel van 35%.

Jaarlijks onderzoek naar vervoersmogelijkheden
Het Havenbedrijf Gent onderzoekt jaarlijks hoe goederen naar de bedrijven in de haven worden aan- en afgevoerd vanuit en naar het achterland. Is dat via het spoor, met binnenvaartschepen of met vrachtwagens over de weg? Het Havenbedrijf Gent brengt zo het verkeer in kaart van de bedrijven met maritieme watergebonden activiteiten die jaarlijks minstens 20.000 ton goederenoverslag in de haven registreren. De recentste cijfers gaan over het jaar 2016.

Multimodale haven
De haven van Gent is door haar ligging in West-Europa en haar infrastructuur een multimodale haven. Goederen die de haven binnenkomen, worden verder vervoerd met zeeschepen, binnenschepen, per trein, per truck en zelfs per pijpleiding. Die mix van mogelijkheden is een sterke troef.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →