Nieuw werkschip voor Schotse viskwekerij

Werkschip 'Sandoyne Lass' van Nauplius Workboats en Bijlsma Wartena. E.J.Bruinekool Fotografie Hilversum Copyright

De bouwcombinatie Bijlsma Wartena en Nauplius Workboats hebben in maart 2017 een 1507 werkschip afgeleverd aan Scottish Sea Farms. ‘Sandoyne Lass’ is een 1507 Utility Vessel voor viskwekerijen in Schotland. Het is een werkschip met hoog laadvermogen en groot werkdek, dat maakt haar geliefd bij viskwekers.

Richard Darbyshire, Regio productie manager Orkney, verteld: “Haar manoeuvreergedrag en indeling van het schip maken haar een perfect schip voor de weersomstandigheden die we vaak in Orkney hebben”. Een stevig en zeewaardig vaartuig, met een rustig zee gedrag,  gemaakt voor de zalmkwekerijen in het noordwesten van Schotland. Een gebied dat berucht is vanwege het zware weer,vanwege de Atlantische Oceaan die daar binnen rolt.

Voor Scottish Sea Farms zijn er aanpassingen doorgevoerd op milieugebied, uitrusting en aan de constructie. Richard Darbyshire : “We hebben de werf verzocht om een Cinderella verbranding toilet toe te passen. Hierdoor komen er geen menselijk fecaliën in het water bij de viskwekerijen om zo te voldoen aan de hoogste voedsel hygiëne eisen te voldoen. Tevens hebben wij de werf verzocht om hydraulische aansluitingen op dek aan te brengen zodat ook voersystemen op dek gebruikt kunnen worden. Veilig werken is voor ons belangrijk zodoende hebben we voetbedieningen laten installeren bij de kaapstander om het risico op beklemming te verkleinen.”

Volgens Richard Darbyshire heeft de 1507 Utility Vessel veel voordelen voor de viskwekerijen. Alles is zo veel mogelijk rond en glad afgewerkt. Er mag immers geen net scheuren, of ergens achter blijven haken. Er mag ook geen vuil aan dek blijven zitten vanwege de voedingsindustrie. Aan stuurboord en in de achtersteven van het schip zitten deuren in de verschansing om het werk bij de kwekerijen makkelijker te maken.

Nauplius Workboats is verantwoordelijk voor ontwikkeling en ontwerp van deze schepen. Bijlsma Wartena is verantwoordelijk voor de bouw en de oplevering.

Aanvullende informatie:

Main engine      : Doosan hoofdmotor,  L 136Ti (EIAPP) : 170 kW / 230 Hp @ 2200 Rpm

Gearbox            : Dong-I tandwielkast DMT110A

Generator         : Mitsubishi, Mecc Alte S4S-Z361SD: 230 / 400V – 30 kVA

Capstan            : Tjenford Industry  N300-3000

Length overall   : 15,50 meter

Breadth overall : 7,32 meter

Depth                : 2,00 meter

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >