Belangrijke stap naar autonoom varen in de binnenvaart

Foto: TNO

In het kader van het TKI Dinalog programma gaat een samenwerkingsverband van TNO, Marin, TU Delft, BLN-Schuttevaer, BTB, DAMEN en 10 binnenvaartondernemers een belangrijke bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van autonoom varen. 

Autonoom varen is één van de speerpunten van zowel de Topsector Water als de Topsector Logistiek. Naar verwachting kan autonoom varen bijdragen aan een effectiever gebruik van de infrastructuur, een hogere veiligheid, een vermindering van brandstofverbruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en verlaging van kosten. Al deze factoren dragen bij aan een sterkere concurrentiepositie van de binnenvaart.

Autonoom varen belangrijk voor TNO en Nederland
TNO Maritiem & Offshore is zeer actief op het gebied van autonoom varen. Volgens Maurits Huisman, als business developer werkzaam bij TNO, is autonoom varen een belangrijk thema voor TNO en voor Nederland als maritieme natie.

Er zijn geavanceerde sensoren, systemen, big data analyse en ontwerpmethodieken nodig
“Het toekomstperspectief autonoom varen is opgenomen in de Blauwe Route van de Nationale Wetenschapsagenda, als oplossingsrichting voor het veiliger maken van de scheepvaart en vaarwegen. Daarvoor zijn geavanceerde sensoren, systemen, big data analyse en ontwerpmethodieken nodig. TNO heeft reeds veel kennis over deze onderwerpen ontwikkeld en wil deze graag inzetten voor de maritieme sector”, aldus Huisman. Organisaties met interesse in deze ontwikkelingen kunnen zich bij hem melden.

Verschillende scheepstypes in verschillende marktsegmenten
In dit TKI Dinalog project werken de projectpartners samen om aan de hand van verschillende scheepstypes in verschillende marktsegmenten (droge bulkvaart, containervaart en tankvaart) zicht te krijgen op de potentie en mogelijke commerciële hindernissen van autonoom varen voor de binnenvaart.

Een goed begrip van de business case kan innovatie versnellen 
De Topsector Water werkt aan kennisontwikkeling op een aantal technische onderwerpen zoals scheepsontwerp en nautische afhandeling. Dit project richt zich op het onderzoeken van de impact van autonoom varen op de logistiek en een uitwerking van de economische dynamiek voor betrokken bedrijven. Uit ervaringen met de ontwikkeling van autonoom rijden (truck platooning) is bekend dat een goed begrip van de business case en de logistieke aspecten de innovatie kan versnellen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2017 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

17 september Vlaamse Havendag in Gent

De Gentse haven komt naar je toe! Onder dat motto kun je op de Vlaamse Havendag zelf ontdekken hoe de haven van Gent het vervoer van 51 miljoen ton goederen en grondstoffen per jaar in goede banen leidt. Bezoek op zondag 17 september 2017 de haven van Gent en maak kennis met alle transportmiddelen die […]

read more >

Offshore WIND Conference

OWC 2017 will focus on the opportunities for the offshore wind sector over the next ten years and beyond. What will upcoming tenders offer the supply chain (short term)? What are the trends and opportunities after 2023? While also tackling subtopics such as cost reduction, innovations, subsidy and cooperation with the oil and gas industries. […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >