Onderzoek naar bio-LNG voor de transportsector

Yukonhaven. Eerste LNG-tanker 'Coral Methane'van Anthony Veder, gecharterd door Shell. Foto: Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam en het Nationale LNG Platform starten een gezamenlijk onderzoek naar de mogelijkheden om bio-LNG als transportbrandstof tot ontwikkeling te brengen in de Rotterdamse haven. LNG is aanzienlijk schoner dan andere brandstoffen en motoren die op LNG lopen zijn stiller. Door gebruik te maken van bio-LNG in plaats van gewone LNG kan de CO₂-uitstoot drastisch worden verlaagd.

Voor personenvervoer worden elektrische vervoersmiddelen de komende jaren naar verwachting een belangrijke manier om de CO₂-uitstoot terug te dringen. Maar voor binnenvaart, zeevaart en zwaar vrachtverkeer over de weg is elektrische aandrijving vooralsnog geen geschikte optie en is LNG (vloeibaar aardgas) een veel schoner en minder belastend alternatief in vergelijking tot diesel en stookolie: tot 15% minder CO₂, 85% minder stikstofoxiden, geen zwavel en fijnstof en stillere motoren.

Bio-LNG voegt daar het extra voordeel aan toe dat de uitgestoten CO₂ onderdeel is van de zogenoemde korte kringloop: de uitstoot van CO₂ wordt geneutraliseerd door de opgenomen CO₂. Bio-LNG is dus duurzaam en kan in zuivere vorm gebruikt worden, maar ook gemengd met fossiele LNG.

Vanuit Gate terminal (van Gasunie en Vopak) in de Rotterdamse haven wordt LNG al beschikbaar gemaakt als brandstof voor de scheepvaart en zwaar vrachtverkeer. Het Havenbedrijf en het Nationaal LNG Platform gaan nu gezamenlijk de mogelijkheden verkennen om bio-LNG als transportbrandstof in de Rotterdamse haven tot ontwikkeling te brengen. Voor het LNG Platform sluit deze samenwerking goed aan bij het bestaande LNG-convenant.

De studie bevat drie hoofdelementen. Ten eerste de (verwachte) beschikbaarheid van productietechnologieën en -processen in de periode tot 2030. Ten tweede een marktstudie met scenario’s voor de beschikbaarheid van duurzame feedstock en de ontwikkeling van de vraag. En tot slot businesscases voor productie, transport c.q. overslag van bio-LNG in de Rotterdamse haven.

Een achttal bedrijven die lid van zijn het Nationaal LNG Platform dragen bij aan de studie met technische, juridische, financiële en marktkennis. De studie moet in de tweede helft van dit jaar zijn afgerond. Op basis van de studie zal besloten worden of en in welke vorm een bio-LNG project in Rotterdam ontwikkeld wordt.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >