2016 historisch goed jaar voor Nederlandse kottervisserij

Visserij. Foto: Pixabay

Voor de Nederlandse zeevisserij is 2016 financieel een positief jaar. Voor de mosselsector was daarentegen een slecht jaar. Het nettoresultaat van de kottervisserij is ten opzichte van 2015 met 113% gestegen: van 41 miljoen naar 88 miljoen euro.

Dat is het hoogst behaalde nettoresultaat in 50 jaar. Daarnaast zijn de lonen van de opvarenden in totaal met 46% gestegen tot 106 miljoen euro. Financieel is er weer ruimte om te investeren in bijvoorbeeld vlootvernieuwing. Echter, grote onzekerheden als de Brexit en het behoud van vissen met pulstechniek remmen deze ontwikkelingen. Deze cijfers en meer economische ontwikkelingen zijn vandaag gepresenteerd tijdens de bijeenkomst Visserij in Cijfers van Wageningen Economic Research.

Combinatie van hogere prijs voor vis en lage brandstofkosten
De forse stijging van het nettoresultaat van de kottervisserij kwam door een combinatie van hogere visprijzen en lagere brandstofprijzen. De gasolieprijzen daalden met 16% naar gemiddeld 34 eurocent per liter. De aanvoerprijzen (prijs van gestripte, bewerkte vis) van de drie belangrijkste soorten in de kottervisserij, tong, schol en garnalen, stegen in 2016. Met name de aanvoerprijs van garnalen nam fors toe met 105% (naar circa 7,30 euro per kg). Aanvoerprijzen van de platvissen tong en schol stegen met respectievelijk 2% (naar 11 euro per kg) en 10% (1,70 euro per kg). Het grootste deel van de platvisvissers maakten gebruik van de pulstechniek. In de kottervisserij waren de afgelopen jaren rond de 280 kotters actief, waarvan zo’n 75 kotters in 2016 gebruik maakten van de pulstechniek.

Mosselsector in mineur
Voor de mosselsector was 2016 een slecht jaar. Zowel de aanvoer (36 miljoen kg mosselen; -34% ten opzichte van 2015) als de gemiddelde mosselprijs (84 cent per kg mosselen; -21% ten opzichte van 2015) lagen op een laag niveau. Waar voorheen gemiddeld rond de 55-65 miljoen euro aan mosselen werd omgezet, bleef de omzet in 2016 steken op 30 miljoen euro. Zowel de aanwezigheid van tetrodotoxine (TTX) aan het begin van het mosselseizoen als het toegenomen aanbod van mosselen in rondom gelegen landen droegen bij aan deze forse omzetdaling van -47% ten opzichte van 2015. Het gemiddelde nettoresultaat kwam uit rond de nullijn of lager.

Impact Brexit nog onduidelijk
Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft aangegeven uit de EU te willen treden. Door het inroepen van artikel 50 door het VK kan de Brexit deze maand in gang gezet worden. Dit kan een forse stempel gaan drukken op de economische prestaties van de Nederlandse visserijsector. Zowel de kottervisserij als de pelagische trawlervisserij (voor makreel, horsmakreel en haring) waren de afgelopen jaren voor een groot deel van hun aanvoer afhankelijk van de visserij in Britse wateren, respectievelijk rond 30% en 50%. Daarnaast wordt behoorlijk wat vis aangevoerd door Britse kotters in met name Urk. Het gaat om zo’n 25% van de totale omzet van de visafslag. De mate waarin de Brexit wordt doorgevoerd, zal bepalend zijn voor de economische positie van het Nederlands viscluster in de komende jaren.

Bron: Wageningen Economic Research

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →