Cruisemarkt in Europa gestegen maar in Nederland gedaald

Cruiseschip AIDAluna. Foto: Pixabay

De Europese Cruisemarkt is met 3.4% gestegen in 2016. Dit maakte CLIA, de internationale brancheorganisatie van cruiserederijen op 15 maart bekend. In Nederland daalde de cruisemarkt met 4% in 2016.

De Europese groei is vooral te danken aan de belangrijkste markten Duitsland met een groei van 11,3% naar meer dan 2 miljoen passagiers en aan Groot-Brittannië en Ierland met een groei van 5.6% naar 1.9 miljoen cruisepassagiers. Andere belangrijke Europese cruisemarkten zijn Italië, Frankrijk en Spanje.

De Europese cruisemarkt toont al 10 jaar een groei. Net als in voorgaande jaren kiezen vier van de vijf Europeanen een cruise in Europa. De helft  daarvan kiest voor het Middellandse Zeegebied waarmee het de populairste bestemming blijft.

CLIA Europe voorziet verdere groei in 2017, ondanks geopolitieke omstandigheden en tijdelijk afgenomen capaciteit in enkele regio’s. Ook CLIA Nederland is positief. Uit onderzoek van TNS NIPO in 2015 blijkt dat 31% van de Nederlanders van plan is ooit een cruise te maken, waarbij 6% aangeeft dit binnen drie jaar te willen doen.

Key figures CLIA Europe:

  • 6.674.000 Europeanen boekten een cruise in 2016, met een gemiddelde duur van 8 dagen.
  • Duitslans is de belangrijkste markt in Europa met 2.018.000 passagiers, een groei van 11,8 per cent in een jaar– een buitengewoon resultaat.
  • Het Verenigd Koninkrijk, met een 5.6% toename beleefde een recordjaar met bijna 1.9 miljoen passagiers.
  • Spanje groeide met 4.2%, waarmee het herstel na de economische crisis in 2014 wordt voortgezet.
  • 4 van de 5 Europeanen namen een Europese cruise.  Het Middellandse Zeegebied blijft de belangrijkste bestemming, maar met een groei van 2.1% in 2016, is Noord-Europa in opkomst.
  • 18.3% van de schepen werd in 2016 ingezet in het Middellandse Zeegebied en 11,1% in de rest de Europa.
  • 39 cruise rederijen opereren in Europa, met in totaal 123 schepen.
  • Het 2015 European Economic Contribution Report stelde vast dat de cruise industrie in Europa een belangrijke bijdrage aan de economie levert: in totaal € 41 miljard. De cruise industrie levert 360.571 banen op en meer dan € 11 miljard aan arbeidsloon.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op March 17, 2017 met de tags .

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >