Onderzoek naar nautische veiligheid van passage Maastricht

Maasroute Maastricht. Foto: RWS

Vanaf 2019 wordt de Maasroute tussen Ternaaien (Belgische grens) en Weurt (Nijmegen) opengesteld voor grotere schepen van 193 meter lang (nu 137,5 meter) en een diepgang van 3,5 meter (nu 3,0 meter). Rijkswaterstaat doet een verkennend onderzoek naar een veilige doorvaart van deze schepen door Maastricht en de interactie van deze schepen met overige scheepvaart.

Om grotere schepen op dit traject mogelijk te maken zijn eerder sluizen verlengd, bochten verbreed en bodems verdiept in het kader van het project Maaswerken.
Een klasse Vb schip door Maastricht sturen is niet onder alle omstandigheden even makkelijk. Met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderzoeken uitgevoerd, waaruit het beeld is ontstaan dat het gehele traject bekeken moet worden om de vaarweg te optimaliseren.

Toekomstvast inrichten
In de Verkenning Nautische Veiligheid Passage Maastricht wordt gekeken wat op korte termijn (2019) en lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoogwater soepel over de Maas te laten varen. Ook wordt gekeken wat nodig is wanneer we de vaarweg toekomstvast inrichten, waarbij we de vlotheid van de scheepvaart zoveel mogelijk optimaliseren. Uit het onderzoek komen zogenaamde ‘no regret’-maatregelen: maatregelen die Rijkswaterstaat nu kan nemen en die in de toekomst ook nog van waarde zijn omdat daar dan op voortgebouwd kan worden wanneer de scheepvaart verder toeneemt.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ingenieursbureau LievenseCSO en de resultaten daarvan worden in het najaar van 2017 verwacht. Het verhogen van de bruggen in Maastricht behoort niet tot het onderzoek. Verhoging van de bruggen is afhankelijk van de ontwikkeling van de scheepvaart en is op de korte en middellange termijn zeker niet aan de orde.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2017 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen