Veel bedrijven bekijken kansen bij verbreedde Panamakanaal

Sluis Panamakanaal. Foto: Canal de Panama

Van 12 tot en met 13 maart gaan er 24 Nederlandse bedrijven uit de maritieme en logistieke sector naar de Panama Maritime Conference in Panama. Bedrijven als Bam, Boskalis, Damen en Van Oord verkennen de logistieke en maritieme kansen die de regio biedt nu het Panamakanaal sinds vorig jaar qua capaciteit is verdrievoudigd. De missie is een vervolg op de handelsmissie van twee jaar geleden onder leiding van Minister-president Rutte.

Het Panamakanaal concurreert met andere scheepvaartroutes en havens om afhandeling van de lading. Om ervoor te zorgen dat schepen de Panamese havens blijven aandoen zal het land meer waarde moeten toevoegen aan de lading die via het kanaal wordt vervoerd. Daarom wordt o.a. gewerkt aan een nieuwe containerterminal, de ontwikkeling van een gebied van ca. 1200 hectare tot logistieke parken, uitbreiding van de vrachtafhandeling van de luchthaven en een sterker intermodaal transport systeem. Ook biedt de LNG-markt in Panama interessante kansen nu LNG in toenemende mate via het kanaal wordt vervoerd. Bovendien is Panama al aan het nadenken over een volgende uitbreiding van het kanaal.

“Rotterdam is het grote voorbeeld voor Panama bij de ontwikkeling van de kanaalzone”
Dirk Janssen, Ambassadeur van Nederland in Panama: “Onze landen zijn sterk in logistiek. De Rotterdamse haven is daarbij voor de Panamezen het grote voorbeeld bij de verdere ontwikkeling van de kanaalzone. De plannen daarvoor worden nu gemaakt. Het ijzer is heet, het is nu aan onze bedrijven om het te smeden. Daar gaan we in de missie mee aan de slag, met 24 bedrijven die de Panamezen gaan laten zien hoeveel ons Koninkrijk te bieden heeft op maritiem en logistiek gebied.”

Gateway van ‘the Americas’
“Panama ontwikkelt zich met de twee grootste containerhavens van Latijns-Amerika tot de gateway van ‘the Americas’. Om te profiteren van de uitbreiding van het Kanaal moet het land nu verder investeren in zijn logistieke sector. Dit creëert tal van mogelijkheden voor juist Nederlandse ondernemers. Met onze ervaring als ‘Gateway to Europe’ hebben we de Panamezen veel know-how te bieden,” zegt Hans de Boer, zakelijk missieleider en VNO-NCW voorzitter. Tijdens de missie spreekt De Boer met o.a. de CEO van het Panamakanaal en diverse ministers. De voorzitter van VNO-NCW neemt de honneurs waar voor de bewindslieden die de missie eigenlijk zouden leiden.

Holland Paviljoen op de Panama Maritime Conference
De deelnemers aan de missie bemannen het Holland Paviljoen op de Panama Maritime Conference een grote maritieme beurs. Daarnaast hebben ze een door de Nederlandse ambassade gemaakt programma om de kansen ter plaatse te verkennen.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >