CEO Boskalis: “2016 was een jaar van extreme overgang”

Foto: Boskalis.

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Na de twee beste jaren in de geschiedenis van Boskalis zijn we in de loop van 2016 meer en meer geconfronteerd geraakt met de realiteit van de huidige marktomstandigheden, met name in de offshore markt. In die zin is 2016 voor ons een jaar van extreme overgang geweest, van hoogtij naar laagtij. De analyses ten behoeve van ons nieuwe business plan leren ons dat wij geen spoedig herstel van de offshore markt hoeven te verwachten. En dus passen wij waar nodig de organisatie aan op deze nieuwe realiteit door de efficiency en effectiviteit verder te verbeteren.”

Boskalis heeft het Jaarverslag 2016 en CSR verslag 2016 online gepubliceerd op 8 maart.

Berdowski ziet op middellange en lange termijn vooral kansen in de installatie van windparken op zee. Hij wil verder dat het bedrijf zich meer richt op het deel van de offshoremarkt waar de marges hoger liggen, zo meldt fd.nl.

Groot contrast met 2015 wat een uitzonderlijk goed jaar was
Daar waar in 2015 nog sprake was van een uitzonderlijk goed jaar met een hoge vlootbezetting en bijzonder goede projectmarges was de overgang naar en het contrast met 2016 even uitzonderlijk groot.

Nettoverlies van 564 miljoen euro
Boskalis heeft 2016 conform verwachting afgesloten met een operationele winst van 276 miljoen euro. Na aftrek van het eerder afgeschreven bedrag van 840 miljoen euro en na belasting resteert er een nettoverlies van 564 miljoen euro, in 2015 was er een nettowinst van €440 miljoen.

Omzet met 26% afgenomen
De omzet is met 20 procent afgenomen tot 2,60 miljard euro (2015: 3,24 miljard euro). Gecorrigeerd voor (de)consolidatie- en valuta-effecten is de omzet met 26 procent afgenomen.

Vooruitzichten
Gegeven het projectmatige karakter van een significant deel van de activiteiten van Boskalis, met de onzekere marktomstandigheden, is het moeilijk om vroeg in het jaar een concrete kwantitatieve uitspraak te doen over het verwachte jaarresultaat 2017. Wel staat vast dat het nettoresultaat lager zal uitkomen dan het resultaat voor de bijzondere afboeking over 2016.

Reorganisatie
Om kosten te besparen heeft Boskalis vorig jaar een reorganisatie ingezet. In de periode 2016-2018 worden in totaal 24 schepen uit de vaart genomen. Daarnaast worden er 650 banen geschrapt, waarvan 150 in Nederland.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >