DEME investeert 500 miljoen in 2 mega-schepen

DEME versterkt zijn vloot met de krachtigste snijkopzuiger ter wereld ‘Spartacus’ en het nieuwste generatie offshore installatieschip ‘Orion’. Een investering van 500 miljoen euro. Met een combinatie van vermogen, grootte en nieuwe innovaties wordt mega-cutterzuiger Spartacus een nieuwe benchmark in de baggersector. Spartacus wordt gebouwd door Royal IHC in Nederland en in de zomer van 2019 opgeleverd.

“Gamechangers voor de sector”, noemt Alain Bernard, de CEO van DEME de twee nieuwe schepen die het maritieme aannemingsbedrijf bestelt. Al klinkt het even lucide: “Als wij niet investeren, doen onze concurrenten het wel”, zegt Bernard tegen Knack.be in een interview.

Spartacus wordt de krachtigste snijkopzuiger ooit
Met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW zal Spartacus de krachtigste snijkopzuiger ooit zijn. Het schip zal krachtig genoeg zijn om baggerwerken uit te voeren in de meest harde rots-en grondsoorten. Op die manier kan de snijkopzuiger de werkzaamheden zelf uitvoeren, zonder dat er dynamiet en explosies aan te pas komen. Spartacus kan tot op 45 meter diepte baggeren, op dit moment kan dat tot 35 meter diepte. Het baggerschip kan ook op afgelegen plaatsen werken met een beperkte infrastructuur, gezien de brandstofautonomie en accommodatiecapaciteit.

Een ware uitdaging om te bouwen voor IHC
“We kunnen stellen dat deze snijkopzuiger de grootste en meest complexe is die IHC ooit heeft gebouwd,” aldus IHC CEO Dave Vander Heyde. “De combinatie van kracht, grootte en innovaties maakt het een ware uitdaging om te bouwen. Deze cutter wordt een belangrijke benchmark voor de industrie en een grote stap in de richting van beperking van de milieu-impact van onze schepen,” zegt Head of Construction and Conversion Jan Gabriel.

Eerste snijkopzuiger op LNG ter wereld
DEME is ervan overtuigd dat dit buitengewone schip een eigen markt zal creëren omdat het werken kan uitvoeren die tot nu toe onmogelijk waren. De 164 m lange ‘Spartacus’ zal de eerste snijkopzuiger op LNG ter wereld zijn, in navolging van de eerste sleephopperzuigers op LNG ‘Minerva’ en ‘Scheldt River’. Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. De milieuvriendelijke snijkopzuiger zal ook andere innovaties aan boord hebben, zoals een warmteterugwinningssysteem dat de warmte van de uitlaatgassen omzet in elektrische energie.

Het tweede schip is het nieuwste generatie offshore installatieschip ‘Orion’
‘Orion’ zal een ongeëvenaarde combinatie bieden van buitengewone transport- en laadcapaciteit, indrukwekkende hijshoogte en groene technologie. Het schip wordt gebouwd door de Chinese scheepswerf COSCO en wordt opgeleverd in 2019. GeoSea, de dochtermaatschappij van DEME, gaat de ‘Orion’ inzetten voor de bouw van de grootste offshore windparken, voor de olie- en gasindustrie, en om offshore installaties te ontmantelen.

“Dankzij de DP3-technologie kan het schip voor offshore installaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden verder werken”
Luc Vandenbulcke, Managing Director GeoSea: “Met ‘Orion’ verwerven wij een unieke positie om te voldoen aan de toekomstige vraag van onze klanten en de tendens naar turbines met een grotere capaciteit en grotere windparkprojecten, die goedkopere energie zullen leveren. De ‘Orion’ zal mega-monopiles kunnen installeren op grotere dieptes. Dankzij de DP3-technologie kan het schip voor offshore installaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden verder werken.”

‘Orion’ kan windturbines van de volgende generatie vervoeren en installeren
‘Orion’ zal een totaal geïnstalleerd vermogen hebben van 44.180 kW en een hightech hijskraan die 3.000 ton die op meer dan 50 meter hoog kan hijsen. De ladingen kunnen worden gehesen tot op een hoogte van ruim 170 meter. Er komt zoveel mogelijk dekruimte voor een buitengewone transport- en laadcapaciteit. Het schip kan de zwaarste monopiles, jackets, windturbineonderdelen en structuren in één keer vervoeren. Met deze combinatie van hoge laad- en hijscapaciteit, kan de ‘Orion’ de enorme multi-megawatt windturbines van de volgende generatie vervoeren en installeren.

Green Passport en een Clean Design Notation
Bij het ontwerp van het schip ging veel aandacht uit naar het milieu. De ‘Orion’ heeft motoren die op twee soorten brandstof kunnen werken, waaronder aardgas (LNG). Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. Het zal ook andere ecologische innovaties aan boord hebben, zoals een warmteterugwinningssysteem dat de warmte van de uitlaatgassen en het koelwater omzet in elektrische energie. Het schip heeft DP3-technolgie en wordt 216,5 meter en heeft accommodatie voor een 131-koppige bemanning.