DEME investeert 500 miljoen in 2 mega-schepen

Artist impression van snijkopzuiger 'Spartacas'. Foto: Royal IHC.

DEME versterkt zijn vloot met de krachtigste snijkopzuiger ter wereld ‘Spartacus’ en het nieuwste generatie offshore installatieschip ‘Orion’. Een investering van 500 miljoen euro. Met een combinatie van vermogen, grootte en nieuwe innovaties wordt mega-cutterzuiger Spartacus een nieuwe benchmark in de baggersector. Spartacus wordt gebouwd door Royal IHC in Nederland en in de zomer van 2019 opgeleverd.

“Gamechangers voor de sector”, noemt Alain Bernard, de CEO van DEME de twee nieuwe schepen die het maritieme aannemingsbedrijf bestelt. Al klinkt het even lucide: “Als wij niet investeren, doen onze concurrenten het wel”, zegt Bernard tegen Knack.be in een interview.

Spartacus wordt de krachtigste snijkopzuiger ooit
Met een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW zal Spartacus de krachtigste snijkopzuiger ooit zijn. Het schip zal krachtig genoeg zijn om baggerwerken uit te voeren in de meest harde rots-en grondsoorten. Op die manier kan de snijkopzuiger de werkzaamheden zelf uitvoeren, zonder dat er dynamiet en explosies aan te pas komen. Spartacus kan tot op 45 meter diepte baggeren, op dit moment kan dat tot 35 meter diepte. Het baggerschip kan ook op afgelegen plaatsen werken met een beperkte infrastructuur, gezien de brandstofautonomie en accommodatiecapaciteit.

Een ware uitdaging om te bouwen voor IHC
“We kunnen stellen dat deze snijkopzuiger de grootste en meest complexe is die IHC ooit heeft gebouwd,” aldus IHC CEO Dave Vander Heyde. “De combinatie van kracht, grootte en innovaties maakt het een ware uitdaging om te bouwen. Deze cutter wordt een belangrijke benchmark voor de industrie en een grote stap in de richting van beperking van de milieu-impact van onze schepen,” zegt Head of Construction and Conversion Jan Gabriel.

Eerste snijkopzuiger op LNG ter wereld
DEME is ervan overtuigd dat dit buitengewone schip een eigen markt zal creëren omdat het werken kan uitvoeren die tot nu toe onmogelijk waren. De 164 m lange ‘Spartacus’ zal de eerste snijkopzuiger op LNG ter wereld zijn, in navolging van de eerste sleephopperzuigers op LNG ‘Minerva’ en ‘Scheldt River’. Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. De milieuvriendelijke snijkopzuiger zal ook andere innovaties aan boord hebben, zoals een warmteterugwinningssysteem dat de warmte van de uitlaatgassen omzet in elektrische energie.

Het tweede schip is het nieuwste generatie offshore installatieschip ‘Orion’
‘Orion’ zal een ongeëvenaarde combinatie bieden van buitengewone transport- en laadcapaciteit, indrukwekkende hijshoogte en groene technologie. Het schip wordt gebouwd door de Chinese scheepswerf COSCO en wordt opgeleverd in 2019. GeoSea, de dochtermaatschappij van DEME, gaat de ‘Orion’ inzetten voor de bouw van de grootste offshore windparken, voor de olie- en gasindustrie, en om offshore installaties te ontmantelen.

“Dankzij de DP3-technologie kan het schip voor offshore installaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden verder werken”
Luc Vandenbulcke, Managing Director GeoSea: “Met ‘Orion’ verwerven wij een unieke positie om te voldoen aan de toekomstige vraag van onze klanten en de tendens naar turbines met een grotere capaciteit en grotere windparkprojecten, die goedkopere energie zullen leveren. De ‘Orion’ zal mega-monopiles kunnen installeren op grotere dieptes. Dankzij de DP3-technologie kan het schip voor offshore installaties zelfs onder de zwaarste omstandigheden verder werken.”

‘Orion’ kan windturbines van de volgende generatie vervoeren en installeren
‘Orion’ zal een totaal geïnstalleerd vermogen hebben van 44.180 kW en een hightech hijskraan die 3.000 ton die op meer dan 50 meter hoog kan hijsen. De ladingen kunnen worden gehesen tot op een hoogte van ruim 170 meter. Er komt zoveel mogelijk dekruimte voor een buitengewone transport- en laadcapaciteit. Het schip kan de zwaarste monopiles, jackets, windturbineonderdelen en structuren in één keer vervoeren. Met deze combinatie van hoge laad- en hijscapaciteit, kan de ‘Orion’ de enorme multi-megawatt windturbines van de volgende generatie vervoeren en installeren.

Green Passport en een Clean Design Notation
Bij het ontwerp van het schip ging veel aandacht uit naar het milieu. De ‘Orion’ heeft motoren die op twee soorten brandstof kunnen werken, waaronder aardgas (LNG). Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. Het zal ook andere ecologische innovaties aan boord hebben, zoals een warmteterugwinningssysteem dat de warmte van de uitlaatgassen en het koelwater omzet in elektrische energie. Het schip heeft DP3-technolgie en wordt 216,5 meter en heeft accommodatie voor een 131-koppige bemanning.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →