Raderboot Kapitein Anna is varend monument geworden

De raderboot ‘Kapitein Anna’ is door Stichting Federatie varend Erfgoed onlangs opgenomen in het register en is nu officieel varend erfgoed.  Het raderschip is in de afgelopen drie jaar gerestaureerd en wordt nu commercieel geëxploiteerd in Amsterdam aan de kop van de NDSM-pier in Amsterdam. Het schip is ruim 57 meter lang en 13 meter breed en heeft slaapplaats voor 22 personen en een capaciteit om met 325 personen te varen voor feesten en partijen. 

De Kapitein Anna is in 1911 gebouwd als stoomraderboot voor de Stoomboot Reederij op de Lek als radarboot No.6. Tot 1948 vaarde het schip een lijndienst tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam. In 1950 werd de raderboot verkocht aan de Duitse ondernemer Karl Pister. Pister liet de stoommachine, ketel en raderen verwijderen en gebruikte het schip als varend partycentrum. In 1976 is het verwaarloosde schip weer terug naar Nederland gebracht door Wijnand Key. Kapitein Anna is sinds juni 2013 in bezit van Ton Schellekens van Rederij Quo Vadis.