Eerste elektrische werkschip voor vissteelt in de vaart

Het elektrisch aangedreven werkschip 'Elfrida' voor de visteelt in Noorwegen. Foto: Siemens

In Noorwegen is het eerste elektrisch aangedreven werkschip ‘Elfrida’ in bedrijf genomen. Dit is het eerste elektrisch aangedreven schip in de visteelt ter wereld en wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen. Siemens heeft in opdracht van scheepswerf Ørnli Slipp in Noorwegen het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd. Het schip kan 8 uur per dag volledig draaien op de batterijen. Het is een dubbelwandig schip van 14 meter lang en 8 meter breed en vaart dagelijks 12 kilometer naar het visteeltstation.  

De ‘Elfrida’ heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee. De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen, verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren. Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens, bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen, alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain. De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten, want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor. Bovendien is het werk op de “Elfrida” milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor, geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.

Eerdere groene oplossingen van Siemens 
Siemens leverde al eerder groene oplossingen voor de scheepsbouw. Na de ‘Ampere’, ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen, en een order van de Finse rederij FinFerries, volgde in 2016 een derde order van Fjord1, een Noorse veerdienstmaatschappij. In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten. De veerboten worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en gaan tussen Flakk en Rorvik varen langs de westkust van Noorwegen. De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en zullen in 2019 in bedrijf worden genomen. Met andere woorden, de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboten ter wereld zijn uitgerust met technologie die door Siemens is ontwikkeld en gefabriceerd.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2017 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Rondje Landtong Rozenburg op 30 september

In het hart van het havengebied ligt de Landtong Rozenburg, ingeklemd tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. De Landtong herbergt een prachtig natuurgebied, met nu eens zicht op reusachtige zeeschepen en dan weer een kudde Schotse hooglanders. Zaterdag 30 september heb je de unieke mogelijkheid dit bijzondere gebied zowel vanaf het land als vanaf […]

read more >

Offshore WIND Conference 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >