Column: Tineke Netelenbos, voorzitter KVNR

Tineke Netelenbos, voorzitter KVNR. Foto: NML

Nederland Maritiem Land vraagt met regelmaat aan sleutelfiguren in de maritieme sector een column te schrijven. Dit keer is het woord aan Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

“De zeevaart vormt de spil van de maritieme cluster. De Nederlandse zeevaart kenmerkt zich door een enorme variëtiet”

We zijn al eeuwenlang groot in shortsea shipping. Wie rondreist langs de Oostzee kan de invloed van Nederland nog heel goed waarnemen aan de architectuur. We zijn ook groot in waterbouw, zwareladingschepen en allerlei offshore specialiteiten.

We zijn helaas geen speler meer in de containerlijnvaart. Die rol zijn we kwijtgeraakt na de fusies van Nedlloyd met P&O en later Maersk. Je kunt dus zomaar een belangrijke maritieme tak van sport voorgoed kwijtraken. Om sterk te blijven is er samen met de overheid een maritieme strategie afgesproken. Papier is echter geduldig en de tijd dringt.

Het zal niemand zijn ontgaan dat de zeevaart zich in zwaar weer bevindt. De grote uitdaging van dit moment is hoe de sector na acht jaar crisis kan overleven op weg naar betere tijden. Naast de langdurige crisis wordt de zeescheepvaart bovendien geconfronteerd met milieuregelgeving die in een hoog tempo moet worden gerealiseerd. Iedere maatregel op zich vraagt om grote investeringen. Banken zijn niet de meest willige partners na acht jaar crisis. Er moet dus iets gebeuren.

Daarom vragen wij aan de overheid om een duurzaamheidsfonds op te richten, van waaruit investeringen in ballastwaterbehandelingssystemen kunnen worden gerealiseerd. Wij vragen ook om de concurrentiekracht van de Nederlandse reders te verhogen door een tijdelijke arbeidskostenregeling in het leven te roepen, waardoor Nederlandse zeevarenden aantrekkelijk kunnen blijven voor onze vloot. Bovendien vragen wij erkenning voor het gegeven dat zeestages vier keer duurder zijn dan aan wal. Ook hier vragen wij compensatie voor.

De hele maritieme cluster heeft belang bij een goed werkend register. Hoe aantrekkelijker de Nederlandse vlag, des te meer bedrijvigheid. Hier is nog een wereld te winnen. Wij pleiten voor de introductie van een Nederlandse Maritieme Autoriteit, zodat beleid, uitvoering en handhaving gefocust zijn op het belang van de maritieme cluster. Naar Deens model.

Kortom, de zeevaart als spil van de maritieme cluster moet zo gezond mogelijk uit de langdurige crisis komen, in belang van de maritieme bedrijvigheid en het belang van Nederland.

Tineke Netelenbos
Voorzitter KVNR

Bron: Nederland Maritiem Land

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >