Binnenvaart wil onafhankelijk onderzoek naar stuw Grave

Hester Duursema, directeur van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer zegt in een interview met NUzakelijk dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar de oorzaak van de aanvaring van het Duitse binnenvaartschip tegen de stuw in Grave op 29 december. Door de stremming zijn tientallen binnenvaartschippers genoodzaakt om te varen via België en volgens VNO-NCW zullen de bedrijven deze financiële schade grotendeels zelf moeten betalen

Duursema wil graag vastgesteld zien hoe het heeft kunnen gebeuren dat de schipper voor de stuw terecht is gekomen. Ze vindt het ook bijzonder dat het dubbelwandige schip heel is gebleven ondanks de enorme klap die het geweest moet zijn. “We roepen alle schippers die schade lijden door het voorval op zich bij ons te melden. Ook adviseren we de schippers om alvast aan te kloppen bij hun eigen verzekeraar om de mogelijkheden te bekijken. Onze prioriteit ligt eerst bij het oplossen van de stremming,” zegt Duursma tegen NUzakelijk.

Gratis schutten
Vrijdag hebben BLN in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met de Belgische autoriteiten over de omvaar route. De binnenvaart kan op zondag 15 januari kosteloos schutten op het Albertkanaal.

Wie draait er op voor de kosten?
Volgens binnenvaartondernemer Leon de Wit van motorschip La Blanca is de schade lastig uit te drukken in geld. Het vaartraject en de planning vergt veel energie op het moment. In eerste instantie draaien de opdrachtgevers op voor de kosten omdat er meer schepen ingezet moeten worden om de toelevering op peil te kunnen houden. Ook zijn er schippers die meer geld in rekening brengen voor de omvaar kosten. Er zullen ook meer vrachtwagens ingezet gaan worden volgens De Wit.

“Ondernemers zullen hiervoor veelal aankloppen bij hun verzekeraar, maar de vraag is of die toereikend is. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij met zijn allen opdraaien door de fout van één schipper, maar waar ga je dat claimen? Dat is nog wel een dingetje waar waarschijnlijk meer onderzoek voor nodig is,” aldus De wit. Lees het hele interview op NUzakelijk.