Binnenvaart wil onafhankelijk onderzoek naar stuw Grave

Binnenvaartschip op de Maas. Foto: CK

Hester Duursema, directeur van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer zegt in een interview met NUzakelijk dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar de oorzaak van de aanvaring van het Duitse binnenvaartschip tegen de stuw in Grave op 29 december. Door de stremming zijn tientallen binnenvaartschippers genoodzaakt om te varen via België en volgens VNO-NCW zullen de bedrijven deze financiële schade grotendeels zelf moeten betalen

Duursema wil graag vastgesteld zien hoe het heeft kunnen gebeuren dat de schipper voor de stuw terecht is gekomen. Ze vindt het ook bijzonder dat het dubbelwandige schip heel is gebleven ondanks de enorme klap die het geweest moet zijn. “We roepen alle schippers die schade lijden door het voorval op zich bij ons te melden. Ook adviseren we de schippers om alvast aan te kloppen bij hun eigen verzekeraar om de mogelijkheden te bekijken. Onze prioriteit ligt eerst bij het oplossen van de stremming,” zegt Duursma tegen NUzakelijk.

Gratis schutten
Vrijdag hebben BLN in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met de Belgische autoriteiten over de omvaar route. De binnenvaart kan op zondag 15 januari kosteloos schutten op het Albertkanaal.

Wie draait er op voor de kosten?
Volgens binnenvaartondernemer Leon de Wit van motorschip La Blanca is de schade lastig uit te drukken in geld. Het vaartraject en de planning vergt veel energie op het moment. In eerste instantie draaien de opdrachtgevers op voor de kosten omdat er meer schepen ingezet moeten worden om de toelevering op peil te kunnen houden. Ook zijn er schippers die meer geld in rekening brengen voor de omvaar kosten. Er zullen ook meer vrachtwagens ingezet gaan worden volgens De Wit.

“Ondernemers zullen hiervoor veelal aankloppen bij hun verzekeraar, maar de vraag is of die toereikend is. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij met zijn allen opdraaien door de fout van één schipper, maar waar ga je dat claimen? Dat is nog wel een dingetje waar waarschijnlijk meer onderzoek voor nodig is,” aldus De wit. Lees het hele interview op NUzakelijk.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2017 >>
MTWTFSS
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

17 september Vlaamse Havendag in Gent

De Gentse haven komt naar je toe! Onder dat motto kun je op de Vlaamse Havendag zelf ontdekken hoe de haven van Gent het vervoer van 51 miljoen ton goederen en grondstoffen per jaar in goede banen leidt. Bezoek op zondag 17 september 2017 de haven van Gent en maak kennis met alle transportmiddelen die […]

read more >

Offshore WIND Conferencie 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >