Overslag licht gestegen in Amsterdamse haven

Port of Amsterdam. Foto: Max Dijksterhuis

In 2016 is de overslag in de zeehavens in het Noordzeekanaalgebied, met de havens van Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad hetzelfde niveau gebleven als in 2015 met 96,5 miljoen ton. De Amsterdamse haven laat in 2016 een stijging zien van de overslag van 0,4% tot 78,8 miljoen ten opzichte van 78,4 miljoen ton in 2015. Het gaat hier om voorlopige overslagcijfers. De definitieve cijfers verschijnen met enkele weken.

In IJmuiden daalde de overslag met 3,4% tot 16,8 miljoen ton. Beverwijk zag de overslag stijgen tot 700.000 ton (+133%). In Zaanstad daalde de overslag tot circa 200.000 ton (-33%).

Hogere overslag door stijging natte bulk
De stijging in Amsterdam is met name veroorzaakt door een hogere overslag in natte bulk producten met 5,8% tot 45,3 miljoen ton. Benzine en diesel stegen zelfs met 7,5% tot 42,4 miljoen ton. De daling van kolenoverslag met 7,5% is minder dan vorig jaar, tot 16,1 miljoen ton. Ook de overslag van agribulk daalde met 14% tot 6,4 miljoen ton. Overige droge bulk, waaronder ertsen en meststoffen steeg met 5% tot 8,4 miljoen ton.

De overslag van containers bedroeg net als vorig jaar 600.000 ton in 2016 (TEU 51.475) . Ro/Ro, auto’s en overig stukgoed  daalden in 2016 met 14% van 2,1 miljoen ton tot 1,9 miljoen ton.

Import gedaald en export gestegen
De import in de Amsterdamse haven daalde met 3% tot 63,1 miljoen ton afgelopen jaar. De export groeide daarentegen met 7,9% tot 33,4 miljoen ton.

Minder Cruiseschepen
In totaal heeft Amsterdam in 2016 van 122 zee cruiseschepen bezoek (2015: 139) gehad. Het aantal aanlopen  van riviercruiseschepen is wederom gestegen, met 6% tot 1876. Het aantal passagiers voor zeecruiseschepen is nagenoeg gelijk gebleven met 278.000 duizend ondanks de daling van aantal zeecruisecalls. Dat komt door de schaalvergroting in deze sector. Het aantal zee cruise bezoeken aan IJmuiden bedroeg in 2016 32 (2015: 44).

Gronduitgifte
In 2016 werd netto 11 ha grond uitgegeven aan bedrijven. Hiermee haalt Havenbedrijf Amsterdam haar prognose.

Koen Overtoom, CEO van Havenbedrijf Amsterdam: ‘De overslag in olieproducten is opnieuw gestegen en dat verwachten we ook de komende jaren. Onze inzet blijft onverminderd gericht op het verder versterken van de positie van de Amsterdamse haven zodat wij favoriet  blijven bij klanten en gebruikers. Daarnaast blijven we inzetten op diversificatie met circulaire industrie, off-shore, grootschalige logistiek en maakindustrie.’

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >