Geen varende donuts of klompen meer in Amsterdam

Rondvaartboot in Amsterdam. Foto: Pixabay

Het college van B en W heeft welstandsbeleid gemaakt voor de rondvaart in Amsterdam. De welstandscriteria voor de commerciële vaart volgen de zes algemene criteria die Amsterdam gebruikt voor welstandsbeleid voor gebouwen en woonboten. Wethouder Udo Kock (Water): “De historische grachtengordel van Amsterdam is zo uniek, daar passen geen excessen of flauwekul op het water bij. Het nieuwe welstandsbeleid maakt heel duidelijk wat wel en niet mag. Boten in de vorm van donuts, varende klompen of boten die vooral een reclame-uiting zijn, die mogen bijvoorbeeld niet.”

De zes criteria zijn:
1. Schaal en maatverhoudingen
2. Relatie tussen vorm, gebruik en constructie
3. Relatie tussen schip en omgeving
4. Betekenissen van vormen in sociaal-culturele context
5. Evenwicht tussen helderheid en complexiteit
6. Materiaal, textuur, kleur en licht

Vergunningen niet verlengd
Tegelijkertijd met het nieuwe beleid heeft het college de vergunningen van 10 varende auto’s, zogenaamde amphibugs, en 30 waterfietsen in de vorm van klompen niet verlengd, omdat de boten en waterfietsen niet aan de welstandseisen van de gemeente voldoen. Ze hebben nog niet op de grachten gevaren, omdat de vergunningen nog niet in gebruik genomen waren door de reders.

Op basis van de regels die gelden op het Amsterdamse water, de verordening op het Amsterdamse binnenwater (VOB), kon een exploitatievergunning al worden geweigerd in het belang van de welstand. Dat gebeurde niet veel; het college heeft alleen hottugs, drijvende badkuipen met een houtkachel, en amfibikes, bierwaterfietsen, van de grachten geweerd. Er waren toen nog geen uitgewerkte welstandregels vastgesteld.

Langzamer varen en minder uitstoot
Eerder dit jaar besloot het college de maximum vaarsnelheid op de grachten per 1-1-2017 te verlagen van 7,5 naar 6 km/uur. Dit om de geluidsoverlast op het water en luchtvervuiling te verminderen, en de doorvaart in de grachten ook in de toekomst vlot te laten verlopen. Ook gaat per 1-1-2017 het verbod op zwaar vervuilende tweetaktmotoren op het water in, om de lucht- en waterkwaliteit te verbeteren.

Voor het nieuwe welstandbeleid zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-172620.html

Het beleid ligt ter inspraak tot en met 17 januari 2017.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >